Kayla Ray – Songs of Extreme Isolation, Economic Crisis & Other Funny Things

Kayla Ray - Songs of Extreme Isolation, Economic Crisis & Other Funny Things album cover

Spotify blijft een geweldig platform om muziek te ontdekken. En het medium lijkt telkens een stukje beter te worden hoe ze jouw persoonlijke muzieksmaak afstemmen. Zo heb je elke vrijdag een vernieuwde release radar met de nieuwste singles en albums van de week gericht op jouw muziekstijl. Afgelopen viel mij de nieuwe single van Kayla Ray op.

Ik ken Kayla Ray van haar album Yesterday and Me uit 2017. Ray die uit Waco (Texas) komt is goede vriendinnen met andere Texas country artiesten zoals Kelley Mickwee en Jamie Lin Wilson. Naar mijn mening de top van de hedendaagse Texas country muziek scene. Yesterday and Me is vooral een traditionele country plaat die je eigenlijk vandaag de dag niet veel meer hoort. Als je de tijd kan vinden is deze plaat een beluistering waard.

Afgelopen week kwam heel onverwachts na vier jaar het nieuwe album van Kayla Ray uit genaamd Songs of Extreme Isolation, Economic Crisis & Other Funny Things. Zoals de album cover en titel al doen vermoeden gaat dit voornamelijk over de pandemie. Het korte nummer Quartantine Can Bong doet hier uiteraard heel erg naar refereren.

Mijn interesse gaat uit naar de muzikale inkleuring van Songs of Extreme Isolation, Economic Crisis & Other Funny Things. Na een eerste beluistering lijkt het een hele vlakke plaat van een korte 26 minuten, maar net zoals Yesterday and Me stond deze plaat een paar dagen achter elkaar op. Wederom gebruik Kaylay Ray een sobere inkleuring van de nummers met vooral de pedal steels die doen uitblinken. Toch heeft Kayla Ray’s muziek een bepaalde aantrekkingskracht waardoor ik steeds weer de behoefte krijg om de plaat opnieuw op te zetten.

Wat dat betreft is dit een erg sterke country plaat uit Texas. Het is tegenwoordig moeilijk om met je muziek een doelgroep aan te spreken en Kayla Ray heeft niet veel gedaan aan promotie. Op haar website vind je niets over dit album en op social media heb ik ook niets erover gezien. Jammer, want dit is binnen korte tijd bij mij een album geworden die ik zeer ben gaan waarderen. Of het eindejaarlijstjes materiaal is wil ik in het midden laten, maar genieten doe ik zeker er van.

Als je steeds weer de behoefte krijgt om een plaat weer op te zetten doe je iets goed. Zoals gezegd is dit erg traditionele country muziek waar je de tijd voor moet nemen. Een vlugge beluistering zonder aandacht lukt met deze plaat niet. Dan gaat het niets worden. Maar als je in bent voor een portie good ol’ country music dan ben je bij Kayla Ray aan het juiste adres. Songs of Extreme Isolation, Economic Crisis & Other Funny Things kan dan zomaar een van je favorieten worden. En eigenlijk voor nu is die dat stiekem bij mij.