Kerri Powers – Love is Why

Kerri Powers - Love is Why album cover

Kerri Powers is een singer-songwriter uit New England. Ze groeide als kind op met muziek en in haar tienerjaren stond ze al op het podium. Maar liefde, huwelijk en moederschap hielden haar weg om het groot te maken als muzikant. Nadat haar kinderen het huis uit waren begon het toch weer te kriebelen en besloot ze om opnieuw muziek te gaan maken en op te treden.

Muziek maken en muziek schrijven is altijd een helende factor geweest voor Kerri Power. Tijdens de periode dat ze een normaal leven leidde bleef ze gewoon doorschrijven. In 2014 was ze terug in de studio en op het podium. Haar albums krijgen voldoende erkenning en critici zijn veelal lovend. Na een album in 2018 verscheen er dit jaar het nieuwe album Love is Why.

Love is Why kun je beschouwen als een soort van pandemie plaat. Het werd opgenomen in februari 2021 te midden van de crisis. Samen met producer Marco Giovino en een groot gezelschap aan ervaren muzikanten werkten ze aan dit album. Het resultaat is verbluffend goed en laat horen waarom Kerri Powers tot een van de beste singer-songwriters van dit moment hoort.

Als je op Love is Why een labeltje moet plakken, dan is het vooral genres zoals blues en soul. Kerri Powers toont met dit album aan dat ze ontzettend veel passie in het project heeft gestopt verwerkt met een blues randje. Niet alleen treden blues tinten op de voorgrond door de geweldige instrumenten, maar ook het stemgeluid van Kerri Powers is perfect gemaakt voor het genre.

Het album is geschreven tijdens donkere periodes in het leven van Kerri Powers. Het thema van Love is Why is niet heel verwonderlijk liefde. Het gaat over het ontdekken van deze universele emotie en wat voor invloed liefde heeft op onze dagelijkse beslissingen. Met name gaat het op dit album over liefde in de context van het vasthouden of laten gaan door verlies van dierbaren.

Love is Why is een tijdje in productie geweest, maar het resultaat mag er zijn. Kerri Powers straalt ontzettend veel vertrouwen uit en samen met ervaren muzikanten in New England heeft ze het er het beste weten uit te halen. Dit is een album met ziel, emotie en kracht. Soms overtuigt muziek je heel makkelijk en weet je gelijk dat je een goed album te pakken hebt. Dit album is overtuigende singer-songwriter blues muziek en wil je als muziekliefhebber gehoord hebben.