The Wilder Blue – Super Natural

The Wilder Blue - Super Natural album cover

The Wilder Blue hadden waarschijnlijk tijdens het uitbrengen van hun debuut plaat in 2019 niet verwacht zo bekend te worden zoals ze nu zijn. Maar ze zijn het echt en weten op de een of andere reden de massa te bereiken. Vorig jaar konden we genieten van het tweede titelloze album. Dit jaar zijn ze alweer terug met nieuw liedjesmateriaal in de vorm van Super Natural.

Ik denk dat frontman Zane Williams de afgelopen jaren verbaasd heeft staan te kijken hoe hun albums erkend worden door zowel het grote mainstream publiek en vele muziek critici. En als je zoveel succes hebt, dan opent dat vanzelf nieuwe deuren. Niet heel vreemd is dan ook dat Super Natural Brent Cobb als producer heeft en fenomeen Luke Combs ook bijdraagt aan de plaat.

Om het allemaal nog mooier te maken staan The Wilder Blue volgend jaar in het voorprogramma van een aantal concerten van Luke Combs. Dit zijn natuurlijk geen gewone concerten in een normale zaal, maar massa stadionconcerten. Van een klein bandje in 2019 naar een van de grote alternatieve country bands van dit moment. Hoe snel kan het gaan binnen een paar jaar tijd.

Super Natural als album doet niet heel veel anders dan debuut Hill Country en het titelloze album van vorig jaar. Dat betekent wederom weer hele fijne country liedjes waarbij er enorm gelet is op de kwaliteit. Alle liedjes zijn een uitstekende aanvulling op eerder werk, alhoewel het allemaal niet zo verrassend meer is. De liedjes doen wat ze moeten doen.

The Wilder Blue verrast met Super Natural dus niet echt meer, maar ik vind het helemaal niet erg. Ze houden vast aan hun succesformule en dat betaalt zich inmiddels ook alweer uit. De streams op Spotify doen het uitstekend en dat is goed om te zien. Alternatieve country krijgt steeds meer bekendheid in Amerika en dat zijn uitstekende ontwikkelingen.

Super Natural kwam een beetje uit het niets, werd een aantal weken geleden aangekondigd en kwam op een doordeweeks dag uit. Maar The Wilder Blue tonen hiermee wel aan dat ze een country band zijn om rekening mee te houden. Ze zijn naar mijn mening een van de betere van dit moment en dit album versterkt deze positie alleen maar. Prima plaat wat mij betreft en hopelijk blijven ze in toekomst dit soort albums produceren.