Kiefer Sutherland – Bloor Street

Kiefer Sutherland - Bloor Street album cover

Dat Kiefer Sutherland naast een aardig knap staaltje acteren ook een aardig knap staaltje muziek kan maken liet hij de afgelopen jaren horen met zijn Americana platen. Zo werd zijn tweede plaat Reckless and Me een bescheiden succes in Groot-Brittannië en zijn muziek critici lovend over hem. Dit jaar is Kiefer terug met een nieuwe plaat genaamd Bloor Street en ook op deze plaat is vrij weinig op aan te merken.

De stijgende lijn van Kiefer’s vorige platen wordt met Bloor Street uitstekend doorgezet en laat weer een set nummers van sterke Americana horen. De muziek van Kiefer is eenvoudig in z’n opzet, maar ontzettend effectief. Daarmee bedoel ik dat de muziek op Bloor Street toegankelijk is en duidelijk voor een vrij breed publiek gericht is. Daar is niets mis mee en ik mag dat wel.

Als je denkt dat Kiefer Sutherland die muziekprojecten maar met minimaal focus aanpakt dan zit je mis. Er wordt duidelijk over nagedacht en binnen de muziek productie van zijn platen zit liefde, veel liefde. Kiefer’s passie voor muziek vertaalt zich naar zijn albums, dat is iets wat niet te ontkennen valt. Daarom bereikt hij waarschijnlijk ook een grote doelgroep en dat zijn niet alleen fans van zijn acteerkwaliteiten.

Je merkt dat Kiefer Sutherland Bloor Street echt serieus heeft aangepakt door het betrekken van een producer met grote naam. Achter de knoppen zit Chris Lord-Alge die onder andere bekend is van Keith Urban en Carrie Underwood. Daarnaast won Lord-Alge in het verleden diverse Grammy’s. Dat Kiefer juist voor deze producer kiest zegt alles hoe serieus hij zijn muziek carrière voor zich ziet.

Bloor Street is dan ook alles halfbakken werk. Het album is over de gehele linie erg sterk met hier en daar wat nummers die uitstekend als single kunnen dienen. Van uptempo naar ballads, dit album heeft het allemaal en Kiefer weet inmiddels na zijn twee eerdere succesvolle platen hoe het trucje werkt. Op een professionele en vakkundige manier brengt Kiefer Sutherland zijn nummers ten gehore. En het heeft net dat rauwe randje van zijn doorleefde stem. Een verademing om naar te luisteren.

Dat is het uiteindelijk waar het hier allemaal omdraait, kwalitatief goede muziek. Dat Kiefer Sutherland een goede acteur is daar zal iedereen het over eens zijn. Of hij ook kan leveren als muziek artiest was een aantal jaren geleden de vraag. Met inmiddels drie albums op zak kan je wel stellen dat hij ook in deze discipline meer dan een voldoende scoort. Luister Bloor Street als je van Americana houdt en je zult alle positieve kritieken begrijpen.

Uitgebracht door Cooking Vinyl