Kimberly Kelly – I’ll Tell You What’s Gonna Happen

Kimberly Kelly - I'll Tell You What's Gonna Happen album cover

De titel van deze plaat is een gedurfde. De zin werd namelijk in de jaren 70 door Billy Joe Shaver uitgesproken tegen Waylon Jennings. “Ik vertel je wat er gaat gebeuren. Je gaat luisteren naar mijn nummers or i’ll whip your ass”. Waylon Jennings luisterde naar de nummers van Shaver en zodoende ontstond het magnifieke Honky Tonk Heroes, een van Jennings beste platen. Kimberly Kelly was goede vrienden met Billy Joe Shaver, hij is inmiddels overleden. Toen hij nog leefde vond hij het niet erg om haar de woorden uit te lenen.

Prachtige titel als je het mij vraagt, maar hebben we ook nog wat aan de muziek? Kimberly Kelly debuteert met I’ll Tell You What’s Gonna Happen in Nashville. Het is haar eerste plaat geproduceerd in de muziek hoofdstad van Amerika, maar kent haar roots in Texas. Ze heeft daar genoeg ervaring opgedaan en dat hoor je allemaal terug op deze prachtige country plaat.

Want het eerste wat direct opvalt is hoe country I’ll Tell You What’s Gonna Happen klinkt. Country op een manier dat er goed gebruik gemaakt wordt van het hele kleuren palet aan instrumenten. Gitaren, drums, pedal steels, fiddle, het is een groot honky tonk festijn met ook degelijk serieuze tonen. Kimberly Kelly weet heel goed hoe een eenvoudig country liedje in elkaar zit en laat dat nummer na nummer horen.

Voor mij bevat een goed country liedje sowieso veel pedal steels, fiddle, gitaren en drums. Maar wat voor mij ook een goed country liedje maakt zijn de kleurrijke teksten. Teksten in de zin dat het allemaal niet heel diep hoeft te gaan en dat het makkelijk om aan te horen is. Daar is Kimberly Kelly met I’ll Tell You What’s Gonna Happen ook heel goed in geslaagd. Simpele teksten over liefde, scheidingen en andere aardse zaken sieren dit album heel goed.

En dan kan natuurlijk een grote afsluiter niet ontbreken. Dat is namelijk Black Rose. En als je de titelnaam ziet dan weet je gelijk dat de cirkel rond is. Dit nummer is door Billy Joe Shaver geschreven en een hit geworden op de plaat van Waylon Jennings’s Honky Tonk Heroes. Leuk extra is dat Kimberly Kelly ook nog een bericht laat horen waar Shaver himself een voicemail inspreekt. Versterkt het country gevoel alleen maar meer.

Dit zijn albums om te koesteren. Zeker als Nashville besluit dit soort platen op te nemen dan weet je dat het serieus is. Eerlijk toegeven dat je ze tegenwoordig niet zo vaak meer hoort uit Nashville, maar als ze eenmaal verschijnen dan gebeurt het goed. Kimberly Kelly heeft veel authenticiteit en je hoort aan I’ll Tell You What’s Gonna Happen dat het een passie project is geweest. En nu zal ik jou vertellen wat er gaat gebeuren: van Kimberly Kelly gaan we in de toekomst nog veel meer horen.

Uitgebracht door Thirty Tigers