Stacy Antonel – Always the Outsider

Stacy Antonel - Always the Outsider album cover

Stacy Antonel is wat ze noemen een idiosyncratische artiest. Ze weet zich heel goed op diverse vlakken te excelleren. Zo raakt ze beïnvloed door allerlei genres zoals jazz, klassiek, R&B en country muziek. Voor haar debuutalbum Always the Outside heeft ze gekozen voor een traditioneel country geluid met aan het roer een aantal van de beste country muzikanten uit Nashville van vandaag.

Stacy Antonel loopt nu lekker losjes rond in Nashville, maar daar komt ze oorspronkelijk niet vandaan. Ze groeide op ver weg uit Music City, namelijk in San Diego aan de westkust van de States. In haar jeugdige leven luisterde ze vooral naar veel pop, R&B en studeerde tot haar achttiende de klassieke piano. Inspirerende artiesten voor haar zijn onder andere Tori Amos en Otis Redding.

In 2017 besloot ze om de warmte achter zich te laten en het te gaan proberen in Nashville. In het fameuze RCA Studio C nam ze een debuut-EP op waar veel critici erg lovend over waren. Door het bescheiden succes kreeg ze de kans om door het zuidoosten van Amerika te toeren alsmede Groot-Brittannië en Duitsland. Een volwaardige country plaat kon niet uitblijven.

En deze plaat is er inmiddels gekomen met de naam Always the Outsider. Laat ik vooropstellen dat je direct hoort dat deze vrolijke dame ontzettend veel talent heeft. Na het luisteren wordt het duidelijk dat ze heel goed geluisterd heeft naar oude country klassiekers zoals Patsy Cline, Loretta Lynn en Kitty Wells. Je hoort een heerlijk klassiek en traditioneel country geluid terug, zoals dat vroeger zo perfect werd uitgevoerd.

Stacy Antonel heeft tijdens productie met name veel gelet op het gebruik van de pedal steels. De krijsende klanken nemen dan ook prominent de voorgrond en kleuren bijna alle nummers heel stijlvol in. Het zorgt voor een nog meer versterkt country gevoel. Doug Pettibone, bekend van Lucinda Williams zorgt voor de steel klanken en doet dit op een fantastische wijze. Ook Joe Reed bekend van Merle Haggard producties brengt zo zijn talenten mee op de basgitaar.

Er heerst een bepaalde schoonheid op Always the Outsider, zowel in de muzikale inkleuring als in de fantasievolle teksten. Stacy Antonel tipt vele onderwerpen aan op deze plaat, waaronder eenzaamheid, seksualiteit en jezelf niet prettig voelen in je lichaam. Ook zoekt ze abstracte bovennatuurlijke concepten op, zoals alien romantiek.

Platen zoals Always the Outsider hoor je tegenwoordig niet veel meer. Platen waarbij je terugdenkt aan vrouwelijke country grootheden zoals de eerder genoemde Patsy Cline, Loretta Lynn en Kitty Wells. Dit soort albums moeten de muziekindustrie, critici en fans van het genre koesteren. Hopelijk zorgt dit debuut voor succes bij Stacy Antonel, want het is duidelijk dat we hier met een groot talent te maken hebben.