Kirsten Adamson – Landing Place

Kirsten Adamson - Landing Place album cover

Het is jaren stil geweest rondom de Schotse singer / songwriter Kirsten Adamson. Ze bracht in 2015 haar titelloze debuut solo plaat uit, maar vervolgens werd het stil. Waarschijnlijk zal ze druk zijn geweest met veel optreden en met een gezin opbouwen. Maar de pandemie bracht mogelijkheden met zich mee en Adamson begon weer met muziek maken.

Kirsten Adamson komt uit een muzikale familie en is opgegroeid met muziek. Vandaar dat ze daar al haar hele leven mee bezig is. Ze leerde op haar 17e gitaar te spelen en op haar 21e startte ze een bandje genaamd The Gillyflowers. De band was een groot succes, maar ze kwamen niet verder dan een paar singles en besloten om 2013 uit elkaar te gaan.

Nu brengt Kirsten Adamson onder haar eigen naam muziek uit. De pandemie gebruikte ze om haar muziek online aan haar fans te laten horen. De online video’s werden erg populair en veel bekeken. Zo bereikte ze met haar video’s duizenden kijkers over de hele wereld. Nieuwe muziek kon dan ook niet uitblijven en is er nu dan eindelijk met Landing Place.

Het meest interessante aan Landing Place vind ik dat er een geweldige muzikant van naam meespeelt. Niemand minder dan de Schotse muzikant Dean Owens is de producer van deze plaat. Ik was vorig jaar aardig enthousiast over zijn nieuwe album Sinner’s Shrine en was een beetje verbaasd dat hij dit album van Kirsten Adamson produceerde. Verbaasd om niet te weten dat Owens ook achter de knoppen zijn talenten kan tonen.

Desalniettemin is Landing Place een fijne Americana plaat. Kirsten Adamson is een uitstekende singer / songwriter en weet met haar verfijnde teksten veel indruk te maken. Ze brengt van alles op tafel zoals een ode aan haar moeder en vader. Maar ook liefde krijgt plek op deze plaat en hoe manipulerend en oneerlijk de maatschappij soms kan zijn. Daarnaast maakt ze ook duidelijk wat er gebeurt als je niet je hart volgt, only misery.

Het heeft een lange acht jaar moeten duren, maar eindelijk is Kirsten Adamson terug met nieuwe muziek. Landing Place kleurt veilig binnen de Americana lijntje en producer Dean Owens heeft puik werk afgeleverd. Houd je van lichte Americana muziek dan zit je bij deze plaat helemaal goed. Het zonnetje mag in deze tijd van het jaar dan nog niet heel erg schijnen, dit soort muziek laat het zonnetje op een figuurlijke wijze schijnen in je leven. Prachtige plaat.