Tim Hill – Giant

Tim Hill - Giant album cover

Tim Hill heeft sinds de pandemie een job als ranch werker in Californië. Hij vond klaarblijkelijk een ranch z’n hele leven al geweldig en besloot een aantal jaar geleden om deze droom werkelijkheid te maken. Naast een country artiest mag hij zichzelf dus ook een cowboy noemen. Helaas is daar op zijn nieuwe plaat Giant nagenoeg niets van te merken.

Het mag goed zijn dat Tim Hill altijd een droom had om op een cowboy ranch te werken, maar als hij met een plaat zoals Giant aankomt zetten kan ik dit moeilijk cowboy noemen. Ik geef toe dat er een aantal country-achtige nummers op deze plaat staan. Maar dat is meer omdat er gebruik wordt gemaakt van pedal steels, strijkers en mondharmonica’s.

Problemen heb ik meer met de teksten op Giant. Cowboys hebben naar mijn mening liefde voor het leven. Ze houden van de vrijheid op een cowboy ranch. En ze houden van hard werken. Tim Hill brengt op deze plaat qua teksten alleen maar depressiviteit en zwartgalligheid. Er is helemaal niets om vrolijk van te worden als je naar dit album luistert. Naar mijn mening cowboy onwaardig.

Natuurlijk niet geheel verrassend dat de teksten van Tim Hill niets met het ranch en cowboy leven te maken hebben. In het verleden was hij voornamelijk actief in punk bandjes. Dat is nu niet precies een genre om heel vrolijk van te worden. Waarom deze artiest een aantal jaren geleden interesse begon te tonen om op een ranch te gaan werken is meer noodzaak geweest denk ik.

Muzikaal gezien is Giant best nog een aardige plaat, maar eigenlijk kan ik er vrij weinig mee. Er staan wat wat interessante zelfgeschreven nummers op en wat leuke covers van andere artiesten. Maar om heel vrolijk te worden van dit allemaal, nee dat niet. Tim Hill zal best zijn kwaliteiten als muziek artiest hebben, maar dit album vind ik over het algemeen teleurstellend.

Misschien moet Tim Hill met echte cowboys aan het werk gaan om te ervaren hoe zo’n leven eraan toegaat. En daar liedjes over schrijven. Hoe mooi het leven kan zijn, wat er allemaal gebeurt tijdens een normale dag en hoe hard er gewerkt wordt. Wat dat betreft heeft een muzikant als Colter Wall het een stuk beter begrepen. Een wat negatieve recensie van deze Giant, maar kan na het luisteren niets anders concluderen. Met een volgende plaat zal ik het nog eens proberen, want muzikaal is het best oke. Hopelijk heeft hij dan het cowboy leven intensief ervaren en kan hij teksten schrijven over hoe mooi het leven ook kan zijn.

Uitgebracht door Innovative Leisure