Kitchen Dwellers – Wise River

Kitch Dweller - Wise River album cover

Heel opmerkelijk dat ik nu pas een recensie aan het schrijven ben over deze nieuwe plaat van Kitchen Dwellers. Wise River had ik tijdens de release al een paar keer gehoord, maar dat was blijkbaar niet genoeg reden voor een recensie. Nu een half jaar later ben ik de plaat steeds beter gaan waarderen en moet ik er toch mijn mening over geven. Eerst een korte introductie, want wie zijn Kitchen Dwellers?

Kitchen Dwellers is een band uit Bozeman, Montana en produceren sinds 2017 Bluegrass muziek. Nouja, heel Bluegrass is dit niet, want de band leent van genoeg andere genres zoals folk en rock. De band Americana noemen is beter, alhoewel er wel veel getokkeld wordt. Desalniettemin weet deze groep een groot aantal muziekliefhebbers aan te spreken zo naar de streamcijfers te kijken. Met inmiddels meer dan vijf miljoen streams kan je stellen dat ze best een succes zijn binnen hun niche.

Kort even de namen, want wie vormen precies deze interessante band? Het kwartet bestaat uit Shawn Swain (mandoline), Torrin Daniels (banjo), Joe Funk (bass), en Max Davies (akoestische gitaar). Zoals gezegd brengen ze een mix van bluegrass, folk en rock en met Wise River laten ze duidelijk merken dat ze serieus zijn en hun muziek met liefde, passie en energie produceren.

Want dat is toch wel één ding wat het meest opvalt aan Wise River. Er zit ontzettend veel passie in de muziek en je merkt dat alle bandleden zeer professioneel te werk zijn gegaan. De productie is uitstekend en je hoort een breed palet aan diverse instrumenten waarbij het banjo getokkel het meest in positieve zin opvalt.

Kitchen Dwellers is een band dat tegenwoordig redelijk wat populariteit geniet in de Verenigde Staten. Ze weten grote concerten te geven bij zalen zoals Red Rocks Amphitheatre en spelen daarnaast met bekende Bluegrass acts zoals The Infamous String Dusters en Railroad Earth and Twiddle. Daarnaast staan ze regelmatig op de grootste Bluesgrass festivals van het land.

Wise River is een plaat met een heerlijk flow en alles klinkt uitstekend gestroomlijnd. Kan pure Bluegrass soms wat moeilijk en langdradig zijn, dat is niet het geval met deze plaat. Het is een hele toegankelijke plaat en er valt genoeg te genieten. Soms heb je albums waarbij je niet op de tijd let en je laat meeslepen door de muziek. Wise River is zo’n album.

Zonde dat ik nu pas de schoonheid van Kitchen Dwellers en Wise River ben in gaan zien. Het heeft absoluut een geweldige mix van Bluegrass, folk en rock en het klinkt allemaal zeer prettig in de oren. Ze mogen dan redelijk wat succes hebben met hun muziek, van mij mag dit soort muziek een nog veel breder publiek bereiken. Alles is aanwezig en ik kan mij niet voorstellen dat je als country liefhebber hier niet warm van wordt. Laat de plaat spelen en je begrijpt vanaf de eerste moment deze loftuitingen.