Marlon Williams – My Boy

Marlon Williams - My Boy album cover

De Nieuw-Zeelandse Marlon Williams heeft binnen een paar jaar tijd een aardig professionele carrière opgebouwd. Niet alleen zijn muziek albums zijn een groot succes, ook op acteur vlak maakt hij grote indruk. Zo had hij rolletjes in een aantal wereldwijde bekende films als A Star Is Born, The True History of the Kelly Gang, Lone Wolf en Netflix serie Sweet Tooth. Dit jaar is hij terug met nieuwe plaat My Boy.

Als je een beetje bekend bent met Marlon Williams zijn muziek dan weet je dat hij met name country en folk muziek maakt. Maar Williams is geen man om zich te binden aan één genre en met My Boy slaat hij nieuwe wegen in. Deze plaat, met zijn productie in Nieuw-Zeeland, gaat volledig de andere kant op met een meer eighties sound.

Dus verwacht je een nieuwe Make Way For Love van Marlon Williams dan ben je met My Boy aan het verkeerde adres. Ik juich het toe dat artiesten de creatieve vrijheid hebben en ze mogen van mij doen wat ze willen, als het met de kwaliteit maar goed zit. En na deze plaat de afgelopen dagen intensief te hebben beluisterd kan ik stellen dat het met de kwaliteit van de muziek meer dan goed zit.

Marlon Williams laat met My Boy dus zijn country roots achterwege en verwerkt in zijn nummers meer synthesizers en elektronica. Dat kan goed of verkeerd uitpakken, maar hier valt het kwartje de juiste kant op. De nummers zijn spannend, enerverend en op sommige momenten krijg je haast de neiging om je dansschoenen uit de kast te halen. Wat een heerlijk frivool geluid weet Williams hier te brengen.

Marlon Williams haalt met My Boy het maximale uit zijn muzikale talenten en hij zal met de plaat een heel nieuw publiek gaan aanspreken. De liefhebbers van de oude Marlon Williams zullen ietwat teleurgesteld zijn, maar sta je open voor andere genres dan kun je niet verkeerd gaan met deze plaat. Het klinkt wat dat betreft allemaal heel toegankelijk en je hoeft niet te veel moeite te doen om deze muziek te kunnen waarderen.

De toekomst van deze Kiwi ziet er goed uit en ik vind dat hij de juiste beslissing heeft gemaakt om een ander geluid te kiezen. Je merkt dat Marlon Williams niet iemand is die elk kunstje weer opnieuw wilt doen. Er zit progressie in en daarnaast merk je dat My Boy niet zomaar als zij-project is beschouwd. Dit is naar mijn mening één van de betere alternatieve indie platen van het jaar en Williams gaat hier nog groter mee worden dan hij al is.

Uitgebracht door Dead Oceans