Madeleine Kelson – While I Was Away

Madeleine Kelson - While I Was Away album cover

Spotify en andere streamdiensten, je houdt ervan of niet. Ik zweer bij muziek streamen en ze houden mij op de hoogte van nieuwe album releases. Recent kwam op één of andere manier Madeleine Kelson tevoorschijn met While I Was Away. Interessante album cover en ze werd vergeleken met singer / songwriters zoals Maya DeVitry, Lily Winwood, Michelle Rivers en Stacey Antonel. Ik ben één en al oor.

Madeleine Kelson bevindt zich op dit moment in Nashville en streeft een mooie muziek carrière na. Maar ze heeft haar muzikale roots liggen in de stad Chicago. Op haar vierde begon ze met het leren spelen van de viool en gedurende haar jeugd bleef ze zich door ontwikkelen op muzikaal gebied. In 2015 begon ze een bandje met haar zus Juliet en produceerde in 2015 een klein EP’tje genaamd Best of (So Far).

Maar dat was niet genoeg voor Madeleine Kelson en een jaar later besloot ze de biezen te pakken en naar het grote Nashville te verhuizen om een muziek studie te gaan doen. Want ja, daar gebeurt het allemaal. Je kunt deze beslissing best een succes noemen, want ze won in 2017 de International Bluegrass Music Associations Songwriter Showcase. In 2018 bracht ze een solo EP uit met veel lovende kritieken.

Nu na zoveel jaar is daar een volwaardige debuutplaat in de vorm van While I Was Away. Madeleine Kelson produceert met deze plaat geen Bluegrass, maar een mooi Americana geluid. Met name de akoestische gitaar werkt z’n magie en je hoort wat mondjesmaat piano’s, drums en violen voorbij komen. Het is wat dat betreft dan ook een echte singer / songwriter plaat geworden.

Onderscheidt Madeleine Kelson zich van de rest met While I Was Away? Ik vind van wel en ik vind het opmerkelijk dat deze plaat niet eerder op mijn muziek radar is verschenen. Is namelijk alweer zo’n half jaar geleden dat deze plaat uitkwam. Maar gelukkig toch nog gevonden en deze dame weet een mooi pareltje te produceren waarbij duidelijk wordt dat ze in het verleden ontzettend veel ervaring op heeft gedaan.

Maar Nashville is groot en de Americana scene is groot. Of ze daadwerkelijk gaat doorbreken met While I Was Away betwijfel ik. Dit soort muziek is dan ook niet voor de grote massa, maar voor de Americana fijnproever. Vind je jonge vrouwelijke singer / songwriters interessant om te luisteren dan is Madeleine Kelson een aanrader. Het beweegt allemaal in heel rustig vaarwater en je hoeft niet grootse gebaren van deze plaat te verwachten. Persoonlijk gezien ben ik blij dat ik dit album nog net even mee kan pakken, want dat ik een zwak heb voor dit soort muziek maak ik geen geheim van.

Uitgebracht door Olivia Records