Laura Zucker – Lifeline

Laura Zucker - Lifeline album cover

Sommige artiesten leven muziek. Ze zijn ermee opgegroeid en blijven hun hele leven een passie voor muziek houden. Neem nu singer / songwriter Laura Zucker. Ze werd muzikaal beïnvloed door haar familie waar ze met de muziek opgroeide van Harry Belafonte, Mozart, Bach en meer. Ook artiesten zoals The Beatles, Bonnie Raitt, Van Morrison, Motown en Aretha Franklin luisterde Zucker graag.

Inmiddels is Laura Zucker al een leven lang muzikant met diverse albums op haar naam staan. Niet alleen beweegt ze door het leven als een artiest, maar geeft ze in haar vrije tijd ook les aan studenten. Ze geeft les in gitaar, piano, songwriting, trompet, trombone en cello. Hoe bedoel je dat ze ervaren vrouw muziek leeft en als liefde beschouwt.

Snel over naar haar nieuwste plaat Lifeline. Het is alweer Laura Zucker’s zes solo plaat en ze laat hiermee wederom horen dat ze het kunstje van muziek produceren niet is verleerd. Blijft altijd knap om te horen dat artiesten zo laat in hun carrière kwalitatief goede muziek kunnen leveren. De meningen zijn verdeeld over de stelling dat je als artiest zo goed bent als je laatste album. Maar ik kan wel stellen dat Lifeline ontzettend sterk is qua instrumentatie, zang en songwriting.

Laura Zucker is dus een singer songwriter en produceert muziek van een zacht karakter. Dat is natuurlijk iets wat je als luisteraar moet liggen. Verwacht daarom ook geen heftige gitaarsolo’s of veel uptempo nummers. Alles wordt binnen de perken gehouden en met name akoestische gitaar, strijkers, piano en pedal steel kleuren Lifeline heel subtiel en mooi in.

Naast dat muzikaal Lifeline een geweldige luistertrip is heeft Laura Zucker ook zeker nog wat te vertellen. Niet voor niets geeft ze dus ook nog les in liedjes schrijven. Op dit album laat deze doorgewinterde artiest verschillende onderwerpen voorbijkomen. Zoals op wat voor manier we tegenwoordig verbonden zijn met de wereld. Maar ook overdenkt ze wonderschoon over verrassing, spijt, verbazing, aanpassen en authenticiteit.

Het wordt mij duidelijk dat Lifeline een pareltje is van de buitencategorie van folk en singer songwriter muziek. Laura Zucker heeft de ervaring en weet dat om te zetten naar kwalitatief hele sterke muziek. Soms kunnen dit soort platen wat uitgeblust overkomen, maar dat is hier gelukkig niet het geval. Deze vrouw verstaat het vak en geeft haar hart en ziel voor de muziek. En dat komt uiteindelijk altijd ten goede van de kwaliteit. Een singer songwriter van ongekend niveau.