Leroy from the North – Toughen Up

Leroy from the North - Toughen Up album cover

In juni verscheen Toughen Up van de Los Angeles country rock band Leroy from the North. Dat album had mijn volledige interesse en ik wilde er een recensie over schrijven. Maar het album op Spotify had wat mankementen waardoor ik het besloot niet te doen. Maar gelukkig hebben ze het inmiddels helemaal hersteld en kan ik er nu alsnog wat over schrijven.

Je hoort het niet vaak, country muziek uit Los Angeles. Als je het over hedendaagse country muziek hebt uit Sunshine State Californië, dan denk ik al snel aan Sam Outlaw. Maar veel verder dan dat kom ik zo snel niet. Leroy from the North is dan ook een welkome toevoeging en weet met Toughen Up, het debuutalbum, meteen een hele sterke binnenkomer te maken.

Toughen Up bevat alles wat ik zo goed vind aan country rock muziek. Het album duurt niet al te lang, er zit een lekker tempo en ritme in en alle liedjes zijn van uitstekende kwaliteit. Je merkt aan alles dat Leroy from the North als band ervaren genoeg is om magie met elkaar te maken in de studio en krachtig origineel werk af te leveren.

Leroy from the North staat aan het begin van hun avontuur als band. Het is niet zo dat Toughen Up zo revolutionair en vernieuwend is. Er kunnen dan ook vergelijkingen worden gemaakt met andere bands om het geheel in perspectief te plaatsen. Als ik naar dit album luister, dan hoor ik veel terug van een band zoals Whiskey Myers. Eenzelfde soort muziekstijl, met veel energie en pit.

Het is altijd maar afwachten wat dit soort nieuwe bands in de country scene de komende jaren gaan doen. Blijven ze bij elkaar en gaan ze door met nieuwe muziek produceren en shows geven, of gaat ieder weer hun eigen weg? Ik ben benieuwd, maar wat ik hoor op Toughen Up spreekt mij aan en ik hoop dan ook dat Leroy from the North bij elkaar blijven en hun ding blijven doen.

Ik denk van wel, want inmiddels krijgen deze gasten best wat waardering voor Toughen Up. Als nieuwe band is het altijd afwachten wat het publiek van je muziek vindt. Maar dit album krijgt gave recensies en haalt leuke stream aantallen. Als je gewoon kwaliteit weet te produceren in de studio, dan word je opgemerkt. Afijn, Leroy from the North heeft mijn aandacht en ik hoop ze de komende jaren veel te horen met nieuwe muziek.