Lilly Winwood – Talking Walls

Lilly Winwood - Talking Walls album cover

Vorig jaar genoot ik erg van Time Well Spent van Lilly Winwood. Een aardig indrukwekkend debuut wat naar meer smaakte. Heel enthousiast vernam ik een aantal weken geleden dan ook dat er dit jaar alweer een opvolger klaar staat. Opmerkelijk, maar toch ook niet zo opmerkelijk, want Winwood zal vast genoeg tijd heb verkregen door de pandemie om de plaat zo snel uit te brengen.

Ben je niet bekend met Lilly Winwood, ze is de dochter van rock artiest Steve Winwood. Een aantal jaren geleden verhuisde ze vanuit Engeland naar Nashville om een solo carrière op te zetten. Haar eerste wapenfeit bracht Winwood uit in de vorm van EP Silver Stage in 2017. Het heeft vier jaar moeten duren voordat debuut Time Well Spent verscheen. Dat is natuurlijk heel lang en na het uitbrengen van het debuut liet Winwood er geen gras over groeien en bracht recent Talking Walls uit.

Wederom ben ik aardig enthousiast over deze nieuwe plaat. Ja, het is altijd maar wachten hoe het met de kwaliteit zit. Veel van dit soort Americana platen raken in de vergetelheid en worden nagenoeg niet opgemerkt. Maar ik kan stellen dat Lilly Winwood een uitstekende tweede plaat heeft weten te produceren. Het klinkt allemaal heel catchy, energiek en vitaal.

Met name het stemgeluid van Lilly Winwood vind ik een groot plezier om naar te luisteren. Ik vergeleek in mijn recensie van Time Well Spent Winwood met andere Americana artiesten zoals Suzanne Santo en Becky Warren. Ik vind het krachtig en er wordt af en toe heerlijk uitgehaald en Lilly Winwood benut optimaal haar vocals. Eén van de beste aspecten terwijl ik naar Talking Walls luister.

De teksten op Talking Walls zijn lekker ongecompliceerd en vooral niet te diepgaand. Maakt voor mij niet veel uit, ik hoor Lilly Winwood graag mijmeren over slaap problemen, de goede oude tijd en het doen van het wasgoed. Helemaal prima en je merkt dat dit soort onderwerpen voornamelijk geschreven zijn onder de pandemie vlag.

Heel lastig zo’n tweede plaat uitbrengen. Veel artiesten hebben er moeite mee, omdat er meer druk bij komt kijken. Lilly Winwood slaagt voor de test en Talking Walls mag van mij een groot Americana publiek bereiken. Het bevat alle juiste ingrediënten en doet helemaal niets verkeerd. Deze dame heeft talent en ik vind dat ze met deze plaat haar vader trots maakt en zich onderscheidt van de rest. Het is allemaal heel toegankelijk en wederom een geweldige Americana plaat, niets meer niets minder.