Tim Knol – Lightyears Better

Tim Knol - Lightyears Better album cover

Wat is de Nederlandse Americana artiest Tim Knol toch een mooi verhaal. Begonnen als een mollig knaapje en de afgelopen jaren zijn leven volledig omgegooid. Nu ziet hij er gezond slank uit en is geweldig in vorm. Niet alleen op het gezondheid vlak doet hij het heel goed, ook op muzikaal vlak weet hij genoeg indruk te maken. Zie nieuwe plaat Lightyears Better als het bewijs.

Tim Knol heeft de afgelopen jaren een wandelclub opgericht. Zeker ten tijden van de pandemie kreeg hij een steeds groter publiek om samen in de natuur lange wandelingen te maken. Weg sigaretten en alcohol en hallo gezonde levensstijl. Geweldig knap te noemen als je kijkt waar hij vandaan komt en zeer bewonderenswaardig.

De jongeman kwam al vroeg in aanraking met country muziek en daar is hij tegenwoordig nog steeds veel mee bezig. Hij bracht een aantal jaren geleden een Bluegrass album uit met Bluegrass Boogiemen en ook hoor je country elementen in zijn solo albums. Natuurlijk is Nederland als mainstream publiek niet heel erg te porren voor authentieke country muziek, maar Tim Knol weet het altijd heel redelijk in zijn albums te verwerken.

Zo’n nummer als Love Lines op Lightyears Better is het perfecte voorbeeld. Dit vind ik één van de beste tracks van deze nieuwe plaat en je hoort dat Tim Knol echt in zijn element is. Hij verwerkt heel mooi het pedal steel instrument in dit nummer en zo wil ik het graag horen. Het zijn schaarse momenten op deze plaat waar country op de voorgrond treedt.

Lightyears Better is gemaakt voor het Nederlandse mainstream publiek. Dat is niet anders dan bij andere platen van Tim Knol. Zoals gezegd heeft ons land nog niet genoeg interesse in country an sich en dat vind ik soms wel jammer. Er zijn niet veel Nederlandse artiesten zoals Knol en dat mogen er van mij betreft meer worden. Maar er moet ook natuurlijk geld verdiend worden en met country gaat dat nog steeds moeilijk in Nederland.

Al met al vind ik Lightyears Better een hele fijne Americana plaat en ben ik blij dat dit soort muziek ook nog steeds gewoon in Nederland geproduceerd wordt. Het kleurt allemaal binnen de veilige lijntjes, maar meer kan je er ook niet van verwachten. Met deze plaat bewijst Tim Knol wederom dat hij één van de beste Nederlandse Americana artiesten van dit moment is. En nogmaals geweldig om te zien hoe hij z’n leven heeft verbeterd.

Uitgebracht door Excelsior Recordings