Linen Ray – On the Mend

Linen Ray - On the Mend album cover

Rebekah en Gabriel Craft maken als Linen Ray Americana muziek en doen dat vanaf 2018 in Music City Nashville. On the Mend is inmiddels hun tweede plaat en hopen hiermee definitief door te breken bij een groter publiek. Het is een plaat wat een enorm ontzettende positieve inslag heeft en tijdens het luisteren word je helemaal gerustgesteld. Het leven is mooi.

Het duo is al 18 jaar getrouwd en ze zijn allebei opgegroeid met muziek. Rebekah Craft haar opvoeding was vooral in de gospel en Gabriel Craft kreeg vooral veel muziek van alle kanten mee. Op On the Mend hoor je zeker een stukje gospel terug, maar ook genres zoals country, folk en roots zijn direct hoorbaar. Het maakt de muziek een mooi palet van allerlei invloeden.

On the Mend is dus een enorme positieve plaat. Dat is te horen aan de kleurrijke muzikale inkleuring, maar ook de teksten van het stel zijn hoorbaar positief. Je krijgt dan ook veel mee over onderwerpen zoals de liefde, het gezinsleven en de jeugd. Vooral tijdens zware periodes waarin we nu leven bieden Rebekah en Gabriel Craft met deze plaat een baken van licht. Het is dan ook geweldig genieten.

Omdat er met zoveel genres gespeeld wordt is het instrumentengebruik divers te noemen. Uiteraard hoor je Nashville terug, met veel pedal steel gebruik. Maar ook wordt de plaat op geweldige wijze ingekleurd met instrumenten zoals fiddles, piano’s, gitaren en trompetten. De productie is ontzettend netjes verzorgd en bevat allerlei interessante details. Vervelen hoef je je bij On the Mend niet te doen.

Dat maakt van On the Mend een album om rekening mee te houden. Het klinkt warm, het klinkt liefelijk, maar daarnaast ook ontzettend krachtig door de positieve teksten. Dit album mag dan pas de tweede van het duo zijn, ik vind het ongelofelijk knap wat ze hier presteren. Je merkt dat de jarenlange ervaringen binnen de muziek zich laten uitbetalen op dit album.

Ik kan niets anders dan intens genieten van dit soort platen. Bevind je je even in een mindere periode in je leven dan raad ik je absoluut On the Mend aan. En ook als het leven zonder problemen verloopt valt er genoeg te genieten. Dit is muziek dat heelt, dat je verblijdt en dat je geruststelt. Soms kan muziek dat met je doen en Linen Ray is daar met hun muziek en teksten perfect in geslaagd. Prachtplaat.