Live Forever – A Tribute To Billy Joe Shaver

Live Forever: A Tribute To Billy Joe Shaver album cover

Wie kent hem niet, country legende Billy Joe Shaver? In de jaren zeventig van vorige eeuw werd hij bekend als één van de eerste Amerikaanse country outlaws. Zijn liedjes werden opgenomen door Waylon Jennings en de meeste daarvan hoor je op zijn bekendste album Honky Tonk Heroes. Overigens heeft Shaver ook een aantal uitstekende eigen albums uitgebracht. 28 oktober 2020 overleed hij.

Billy Joe Shaver was en is nog steeds erg belangrijk voor country muziek. Vandaar dat er een Tribute album verschenen. Is dat nodig vraag je je af? Kunnen we niet gewoon Honky Tonk Heroes nog een keer opzetten of andere platen van Shaver? Heel eerlijk gezegd vind ik Live Forever: A Tribute To Billy Joe Shaver best te doen. Natuurlijk hoor ik liever zijn originele werk, maar niettemin een leuk initiatief.

Een leuk initiatief omdat er een aantal zeer interessante artiesten nummers van Billy Joe Shaver coveren. Uiteraard kan Willie Nelson niet ontbreken, nog één van de oude levende outlaw country artiesten. Blijft altijd een plezier om naar Willie te luisteren en hij klinkt nog steeds erg energiek en sterk op deze Tribute en hopelijk weet hij de komende jaren nog wat albums er uit te persen.

Maar niet alleen Willie Nelson is leuk om te horen op Live Forever: A Tribute To Billy Joe Shaver. Wat te denken van George Strait? De King of Country Music himself hoor je de laatste jaren niet meer zo vaak in het nieuws. Blijkbaar is hij een soort van met pensioen, maar voor deze Tribute zingt hij een nummertje mee en doet dat heel verdienstelijk.

Andere interessante namen op Live Forever: A Tribute To Billy Joe Shaver zijn Miranda Lambert, Amanda Shires, Lucinda Williams, Ryan Bingham, Margo Price, Joshua Hedley, Nathaniel Rateliff, Allison Russell, Rodney Crowell, Steve Earle en Nikki Lane. Je merkt het, dit is niet een plaat met B-namen, maar country artiesten van naam en faam.

De bekende hits zoals Honky Tonk Heroes, Old Five And Dimers, Willy The Wandering Gypsy and Me, Ain’t No God in Mexico, Ride Me Down Easy en Live Forever komen allemaal voorbij. Als je dat zo hoort dan is het toch verbazingwekkend om te zien wat voor kwaliteit liedjes Billy Joe Shaver heeft uitgebracht in het verleden. Nogmaals, mijn voorkeur gaat uit naar origineel werk en daar luister ik zo nu en dan nog naar. Maar op Live Forever: A Tribute To Billy Joe Shaver is een sterrenensemble aan het werk en het luisteren meer dan waard.

Uitgebracht door New West Records