Lizzie No – Halfsies

Lizzie No - Halfsies album cover

Soms is het lastig om albums te definiëren. Dit komt doordat de liedjes alle kanten op schieten en je niet precies kan achterhalen naar wat voor genre je precies naar luistert. Een album zoals Halfsies van de Amerikaanse singer-songwriter Lizzie No is er zo’n eentje. Ik weet niet goed of je dit als folk muziek moet zien of als indie muziek. Of dat het hokje Americana is. Het heeft van alles wat en dat maakt het een hele interessante plaat.

Lizzie No is queer en ook hier lastig om in een hokje te plaatsen. In haar persoonlijke leven is het allemaal ook niet zo eenvoudig. Al met al doet het de muziek in ieder geval heel veel goeds en valt er genoeg te beleven en te genieten. Vervelen hoef je je geen moment te doen met deze Amerikaanse, want ze weet hoe een kwaliteit liedje in elkaar zit.

Lizzie No is geen nieuwkomer en produceerde eerder tweetal succesvolle platen. Deze platen kregen veel waardering van grote muziekcritici in Amerika en zorgde ervoor dat haar muzikale carrière een geweldige start kende. Het dit jaar verschenen Halfsies is een nieuw hoofdstuk en eentje waar de potentie in zit om het nog groter te maken.

Als je kwaliteit muziek weet te produceren, dan word je opgemerkt. Lizzie No schuwt het niet om samen te werken met collega muzikanten en doet dit dan ook op Halfsies. Zo weet de alom bekende singer-songwriter Allison Russell een bijdrage te leveren op dit album, alsmede leden van de Grammy winnende band Attaca Quartet. Het zegt wat Lizzie No inmiddels heeft bereikt.

Halfsies is een album lastig te bepalen wat het is, dat is duidelijk. Zo heb je een aantal indie rock liedjes, waar met name de wat zwaardere gitaren nadrukkelijk schijnen. Maar ook weet Lizzo No het te minimaliseren met een aantal rustige liedjes waardoor je meer een soort van folk of Americana geluid krijgt. Ik vind dat het haar allebei netjes staat.

Lizzi No kun je inmiddels wel zien als een gevestigde naam in Amerika. Dat is deels de verdienste doordat ze een sterk karakter is en zich durft uit te spreken in haar teksten. Maar wat bovenal heerst is het hoge niveau van de liedjes. Halfsies is mijn eerste kennismaking met deze bevlogen dame en smaakt naar meer. Ze heeft inmiddels een paar albums op haar naam staan en deze nieuwe is meer dan de moeite waard om aandacht aan te besteden.