Lola Kirke – Lady for Sale

Lola Kirke - Lady for Sale album cover

De afgelopen weken luister ik albums terug van het vorige jaar en bedenk ik mij hoe ik sommige gemist kan hebben. Dat geldt zeker te weten voor Lola Kirke met Lady for Sale. Zij combineert country muziek met een zoete 80’s sound en doet dat op hele overtuigende wijze. Het is één van mijn favoriete platen van de laatste tijd geworden en verdient om uit te lichten.

Lola Kirke heeft succes als muziek artiest, maar waarschijnlijk ken je haar als actrice. Want ook op dat vlak boekt ze behoorlijke successen met rolletjes in films zoals Mistress America, Gone Girl en Mozart In The Jungle. Soms kunnen dit soort crossovers van film naar muziek verkeerd uitpakken, maar zowel als actrice als muzikante weet ze indruk te maken.

Lady for Sale is doordrenkt van synthesizers en elektronische invloeden. Lola Kirke heeft duidelijk een passie voor de 80’s en ze schuwt het niet om dit op deze plaat te tonen. Ik persoonlijk vind het wel iets aantrekkelijks hebben. De synthesizers geven de muziek een uniek karakter mee wat je tegenwoordig vaak niet meer hoort. Het is wat dat betreft anders dan de meeste country artiesten.

Naast het overduidelijke 80’s sausje is er ook wel degelijk een country gevoel aanwezig op Lady for Sale. Het kan misschien een beetje een aparte combinatie zijn, maar Lola Kirke weet in dit albums genoeg pedal steels te verwerken. Wonderbaarlijk werkt het ontzettend goed en dansen en swingen de nummers.

En dan heb je nog het stemgeluid van Lola Kirke. Ook iets wat mij zeer aanspreekt aan deze muziek. Ze heeft namelijk een zwoele sensuele stem waarbij je doet wegsmelten. De vergelijking is snel gemaakt met Nikki Lane. Dit soort vrouwelijke artiesten hebben een speelse uitstraling. Lola Kirke nog meer dan Nikki Lane, zeker als je wat video’s van haar singles bekijkt.

Zwoel, sensueel, speels het past allemaal heel goed bij het persona van Lola Kirke. Leuk om te zien, maar de muziek is wat mij het meest aanspreekt en daar zit het dus wel goed mee. Lady for Sale is lekker ongecompliceerd, ligt prettig in het gehoor en catchy refreinen vliegen je om de oren. 80’s synthesizers en country muziek als combinatie, het is mogelijk.

Dit album krijgt meer dan voldoende erkenning van de luisteraar en dat is naar mijn mening volkomen terecht. De luisteraar weet de weg naar Lola Kirke te vinden en ze speelt haar rol als ondeugende muzikante uitstekend. Heb je interesse om eens wat anders dan het standaard country plaatje op te zetten? Lady for Sale is een luisterbezoekje meer dan waard. Zoals gezegd één van mijn favoriete platen van de afgelopen weken en kun je in deze rustige tijd nog makkelijk mee pakken.

Uitgebracht door Third Man Records