Matt Koziol – Wildhorse

Matt Koziol - Wildhorse album cover

Americana singer songwriter Matt Koziol wist al van jongs af aan dat hij muziek artiest wilde worden. Hij zette een video op van Elvis en wist meteen wat hij wilde. Mooi als je vanaf jonge leeftijd al weet wat je wilt en daar je hele leven aan toewijdt. Vorig jaar bracht Koziol zijn debuut Wildhorse uit en doet dat heel verdienstelijk.

Deze cowboy groeide op in New Jersey en is inmiddels verhuisd naar Nashville. Daar werkt hij al een aantal jaar aan zijn muziekcarrière en wordt beïnvloed door zowel moderne country artiesten als oude country artiesten. Zo haalt Matt Koziol z’n inspiratie uit bijvoorbeeld Cody Johnson en HARDY. Maar ook luistert hij regelmatig naar Waylon Jennings en Willie Nelson.

Niet alleen dit soort artiesten spreekt Matt Koziol aan. Zo deed hij recent een cover van Rainbow van Kacey Musgraves. Een ietwat andere richting, maar de songteksten spraken hem zo aan dat hij besloot een cover op te nemen en te delen op social media. Hij genereerde met deze cover aardig wat bekijks en een debuutalbum kon dan ook niet uitblijven.

Dat is uiteindelijk Wildhorse geworden. Matt Koziol laat op deze plaat horen dat hij zowel qua teksten als melodieën ongelofelijk veel talent heeft. Het hele plaatje klopt en je hoort dat deze man jarenlang ervaring heeft in de muziek. Het is Americana muziek van een aardig hoog niveau en ik verbaas mij waarom hij op zo’n late volwassen leeftijd pas heeft besloten om echt werk te maken om een debuut uit te brengen.

Als je luistert naar de muziek van Matt Koziol dan maak je al snel vergelijkingen. Het eerste wat mij opvalt is dat het veel overeenkomsten heeft met artiesten zoals Chris Stapleton, Larry Fleet en Dillon Carmicheal. Maar ik hoor af en toe ook wat minder bekende artiesten terug zoals Texas Drew Kennedy en Mike Ethan Messick. Het stemgeluid van Matt Koziol is dan ook wat grauw en past heel goed bij de muziek.

Tegenwoordig zijn er genoeg artiesten die het willen maken in Nashville. Om echt op te vallen is lastig en je moet natuurlijk ook het geluk een beetje aan je zijde hebben. Geluk, de juiste mensen ontmoeten, hard werken, doorzettingsvermogen en talent zijn allerlei ingrediënten die mee spelen. Matt Koziol leeft muziek en dat hoor je aan Wildhorse. Dit is authentieke Americana waar je mee kunt opvallen in Nashville. Of hij ook echt een grote carrière gaat maken valt te bezien, maar met deze plaat is er niets mis. Een prachtig debuut met liefde gemaakt en puur vanuit het hart. Ze mogen er van mij meer zijn.

Uitgebracht door Red Creative Records