Lori McKenna – 1988

Lori McKenna - 1988 album cover

Americana artiest Lori McKenna en haar platen staan garant voor succes. Ze heeft door de jaren heen een indrukwekkend oeuvre opgebouwd. Met name haar laatste platen zijn ontzettend goed en ze heeft heel mooi een eigen geluid weten te creëren. Het is veel van hetzelfde, en dat is met 1988 niet anders, maar wel weer heel prachtig.

Je zult je natuurlijk afvragen wat er zo speciaal is aan het jaar 1988 en waarom Lori McKenna haar nieuwe album zo heeft genoemd. Heel simpel, ze is in dat jaar getrouwd met haar man Gene. En sinds dat jaar is ze natuurlijk zijn grootste fan en dat maakt ze heel duidelijk met dit album. Mooi om te zien dat een huwelijk na zoveel jaar nog steeds krachtig stand weet te houden.

De productie van 1988 is weer fijntjes. Lori McKenna begon haar muzikale carrière in Boston, maar bewoog zich al snel naar Nashville om haar muziek tot een groter publiek te brengen. En als je een beetje talent en kwaliteit hebt, dan word je opgemerkt. Dat geldt ook voor McKenna en de laatste albums werkte ze dan ook samen met Dave Cobb. Dit album is wederom een Cobb productie.

Lori McKenna doet dus niet heel veel anders dan eerdere platen zoals The Bird & The Rifle, The Tree en The Balladeer. Heel eerlijk vind ik dat helemaal niet erg. Er wordt op 1988 wat meer gebruik gemaakt van elektrische tinten, maar heel anders klinkt dit album niet. Je krijgt het bekende recept en dat is uitstekende Americana, van het betere soort.

Ik vind Lori McKenna een soort de moeder van Nashville country. Net zoals Mother Maybelle was met The Carter Family, way back in de vorige eeuw. Dat is ook goed te merken als je naar de teksten van 1988 luistert. Het zijn veel wijze woorden en als je een beetje op let kun je er nog wat van leren. Haar leeftijd en levenservaring worden heel goed vertaald naar lyrics.

1988 is dus wederom prima te noemen en Lori McKenna weet wederom haar beste kant te laten zien. Het kunstje is dus eerder gedaan, maar soms is vernieuwing niet nodig. Dit album is gewoon een uitstekende toevoeging aan haar oeuvre en laat horen dat zowel de muziek als de teksten nog steeds sterk staan. Op naar het volgende album project.