Lukas Nelson & Promise of the Real – A Few Stars Apart

Lukas Nelson and Promise of the Real - A Few Stars Apart album cover

Waarom vorig jaar de plaat Naked Garden van Lukas Nelson en zijn band Promise of the Real niet voorzien is van een recensie blijft voor mij een raadsel. Zou de zoon van Willie Nelson net zulke goede muziek kunnen produceren als zijn vader? Kan toch haast niet. Na de release van nieuwe plaat A Few Stars Apart eerder deze maand toch nieuwsgierig geworden. En Naked Garden, die overigens meer dan een uur beslaat, is na een korte beluistering deze week prima genietbaar. Rauw en uitgespannen, maar goed te doen. Kan Nelson met zijn band een jaar later opnieuw leveren?

Laten we vooropstellen dat Lukas Nelson & Promise of the Real met A Few Stars Apart het relatief kort heeft gehouden. Eerdere albums waren dus al een de lange kant, maar deze plaat duurt iets langer dan een half uur. Een uitstekende speelduur waarbij de kwaliteit van de nummers prioriteit hebben. De oneffenheden en rauwheid die je op Naked Garden hoort zijn verdwenen. De productie is wat dat betreft heel clean en zonder opsmuk.

Je vraagt je misschien af wie die productie in handen heeft gehad voor A Few Star Apart? Niemand minder dan Dave Cobb heeft zich ingespannen voor dit project. En ik ben inmiddels een grote bewonderaar van Cobb. Hij bouwt ongelofelijk hard aan zijn artiestenbestand. Sturgill Simpson, Jason Isbell, Chris Stapleton zijn zomaar wat namen waar hij albums voor heeft geproduceerd. Recentelijk waren er de albums van Blackberry Smoke en Travis Tritt die hij onder handen nam.

Dave Cobb heeft inmiddels een hele lijst met top albums op zijn naam staan en niet iedereen is fan van hem. Dat heb je als je steeds bekender wordt. Maar ook bij A Few Stars Apart drukt hij op de juiste knoppen en haalt hij het beste uit Nelson & Promise of the Real. Toegegeven dat het allemaal weer meer gepolijst klinkt en dat de rauwe randjes ontbreken. Dat maakt voor A Few Stars Apart niet uit, want het hele album straalt kwaliteit en vakmanschap uit.

De 11 nummers op A Few Stars Apart gaan over de betekenis om thuis te komen, om stilte maar ook gemeenschap te vinden en het belangrijkste, vooral je zelf vinden. Deze verschillende boodschappen zijn muzikaal gezien verpakt in een fijne country en americana stijl. Ondanks dat Lukas Nelson & Promise of the Real de laatste jaren veel albums uitbrengt en voor de pandemie constant op tournee waren is deze plaat van buitencategorie.

De bevlogenheid en energie zijn niet te ontkennen en maken van A Few Stars Apart voor mij een onverwachte verrassing. Lukas Nelson & Promise of the Real hebben mij met dit album helemaal om en ik verbaas me waarom ik niet eerdere albums heb opgepakt. Misschien dacht ik dat de zoon van Willie Nelson niet hetzelfde niveau kon evenaren als zijn vader, maar die twijfels zijn met deze plaat helemaal verdwenen. Zijn vader doet tegenwoordig lekker waar hij zelf zin in heeft, maar Lukas Nelson & Promise of the Real zijn in deze tijd de voorvechters van hedendaagse country en americana muziek. Het is jammer dat ik dat nu pas opmerk, maar dit is fantastische country muziek die tevens veel authenticiteit bevat. Lukas Nelson is duidelijk goed opgevoed en gaat een rijke muziek carrière tegemoet. (Fantasy Records)

Uitgebracht door Fantasy Records