Nefesh Mountain – Songs for the Sparrows

Nefesh Mountain - Songs for the Sparrows album cover

Nefesh Mountain is een vooruitstrevende en unieke band in de bluegrass / Americana scene. Ze representeren de Joodse / Amerikaanse cultuur en zijn sinds 2015 actief. Ze hebben brachten inmiddels 3 platen uit, waarvan Songs for the Sparrows dit jaar verscheen. Meer dan een uur lang betovert Nefesh Mountain met kwaliteit Bluegrass die je tegenwoordig maar weinig hoort. Zeker uniek in z’n soort en een echte aanwinst voor dit bloeiende genre.

Een kleine introductie van Nefesh Mountain vind ik overigens wel op z’n plaats. Er gebeurt op Songs for the Sparrows van alles en is een kleurrijke uitspatting van verschillende instrumenten. De kern van Nefesh Mountain bestaat uit Lindberg en Zasloff. Zij wisselen de zang met elkaar af of zingen duaal. Zij worden vergezeld door fiddle speler Alan Grubner, David Goldenberg op mandoline en Max Johnson op de bass.

Songs of the Sparrows heeft dus een vaste band, maar er zijn ook samenwerkingen met artiesten zoals Sam Bush (mandoline), Jerry Douglas (dobro) en Bryan Sutton (gitaar). Zij zijn ervaren bluegrass artiesten die terug gaan naar de jaren 70 en 80. Zoals gezegd gebeurt er van alles op deze plaat, zonder dat het erg chaotisch wordt. En dat is knap met zoveel verschillende instrumentatie.

Dat bluegrass er bij Songs of the Sparrows dik boven opzit valt vanaf de eerste klanken niet te ontkennen. Opener Wanderlust laat je gelijk op een uitermate plezierige manier kennis maken met Nefesh Mountain. Een nummer voor de reizigers en ontdekkers onder ons. Dat het reislustige bij veel mensen over de gehele wereld op een laag pitje staat is geen nieuw nieuws meer. Maar er gloort hoop aan de horizon en de opener van Songs for the Sparrows laat ons weer dromen. Dromen die we hopelijk binnenkort weer kunnen verwezenlijken.

Dat bluegrass centraal staat op Songs of the Sparrows is overduidelijk. Maar ook andere genres worden opgezocht. Zo hoor je op sommige nummers flarden van Ierse keltische folk. De fluit hoor je af en toe doorkomen die wordt verzorgd door Mike McGoldrick. Het geheel van deze plaat is onvoorstelbaar divers en bevat verschillende lagen en instrumentatie. Soms loopt dat uit op een warrig onsamenhangend geheel, maar Nefesh Mountain behoudt het geduld en elk nummer is nagenoeg perfect.

Er zit een klein Nederlands tintje aan Songs of the Sparrows. Er wordt namelijk op Piece of the Sun (For Anne Frank) gezongen over Anne Frank. Het is een nummer die tot de uitschieters behoort van deze plaat en Nefesh Mountain heeft duidelijk z’n huiswerk gedaan. Voor dit album reisden ze door Europa om inspiratie op te doen. Met hun Joodse achtergrond kon Anne Frank niet achterblijven.

Nefesh Mountain heeft voor dit album alles uit de kast gehaald. Songs of the Sparrows is een eclectische plaat. Als bluegrass, maar ook als country liefhebber, kan je met deze plaat niet verkeerd gaan. Het bevat alles wat een goede bluegrass plaat moet hebben. Je moet er wel wat tijd voor uittrekken, meer dan een uur. Maar als de muziek kwalitatief goed is, maakt dat toch niets uit? Nefesh Mountain heeft zijn plek gevonden in de muziekwereld en dat doen ze meer dan verdienstelijk. Hele knappe plaat. (Eden Sky Records)