Luke Elliot – Let’em All Talk

Luke Elliot - Let'em All Talk album cover

De Amerikaanse Luke Elliot bracht in 2016 zijn debuutalbum uit en maakt sindsdien carrière. Hij werd verliefd op de stad Oslo in Noorwegen en besloot zich daar te vestigen. Europa werd ook verliefd op Elliot en zodoende heeft hij binnen korte tijd een aardige fanbase weten op te bouwen. Dit jaar brengt hij een nieuw album uit genaamd Let’em All Talk.

Interessant om te vermelden dat Luke Elliot niet alleen carrière maakt in de muziek. Mede door de muziek maakt hij ook carrière in de Noorse filmindustrie. Hij speelt een rol in de hit-serie Exit, de meest gestreamde serie ooit in Noorwegen. En hij speelt tegen Carrie-Anne Moss (bekend van The Matrix films) in de dramaserie Wisting.

Zijn verhuizing naar Oslo vanuit Amerika en zijn rolletjes in de filmindustrie zijn allemaal afleiding. Het gaat hier natuurlijk om zijn nieuwe album Let’em All Talk. Alhoewel dit album voor mij een eerste kennismaking is met Luke Elliot, is het wel gelijk een hele plezierige kennismaking. Dit album is werkelijk waar prachtig intens en doet grote indruk maken.

Je merkt dat Luke Elliot het niet schuwt om het allemaal op een epische en grootse manier aan te pakken. Zoals ze dat ook in grote blockbuster films doen. Let ‘em All Talk is één grote achtbaanrit waarbij je goed moet vasthouden, maar vooral veel van moet genieten. Er wordt gebruik gemaakt van krachtige instrumentatie, maar ook de teksten zijn subliem.

Zo worden er op Let’em All Talk veel instrumenten gebruikt en is de productie zeer professioneel verzorgd. Er komen strijkers arrangementen voorbij, wat blazerspartijen en prachtige piano’s . Daarnaast uiteraard gitaren en drums. De instrumenten worden groots ingekleurd en zoals gezegd wordt het op een epische manier aangepakt.

En wat te denken van het stemgeluid van Luke Elliot? Dat is perfect gemaakt voor dit soort grauwe muziek. Hij heeft een donker stemgeluid en kan er fantastisch mee uithalen. Vergelijkingen zijn snel gemaakt met bijvoorbeeld een Leonard Cohen. Zijn stemgeluid zorgt ervoor dat ik persoonlijk Let’em All Talk nog beter ben gaan waarderen.

Leuk dat Luke Elliot op Let’em All Talk ook nog even refereert aan ondergetekende. Single William Tell is een van de hoogtepunten van het album en bevat geweldige blazers. Ik kan niet anders dan vertellen dat dit album een groot episch muziekverhaal is. Dit album zal het in Europa, en met name in Noorwegen, het goed gaan doen. Ik ben in ieder geval helemaal overtuigd van deze muziek en jij zult dat ook zijn na het luisteren. Hele krachtige muziek.