The Malpass Brothers – Lonely Street

The Malpass Brothers - Lonely Street album cover

Het aanbod aan hedendaagse country muziek met invloeden uit het verleden kan naar mijn mening veel beter. Het is er, maar je moet goed zoeken als je zin hebt in country muziek van de goede oude tijd. The Malpass Brothers houden de naam van country muziek hoog en brengen dit jaar een nieuw album uit genaamd Lonely Street.

Ik had tot voor kort nog nooit eerder gehoord van The Malpass Brothers. Maar ze weten in Amerika met hun traditionele country muziek aardig naam te maken. Na het luisteren van Lonely Street begrijp ik volkomen waarom broers Christopher en Taylor Malpass zo gewild zijn bij het oude country publiek. Ze stralen in alles old classic country music uit.

The Malpass Brothers is geen simpele country band en hebben genoeg bereikt in hun muziekcarrière. Zo hebben ze getoerd met Don Helms, de voormalige steelgitarist van Hank Williams. Maar ook opende ze shows voor groot country artiest Merle Haggard. En hebben ze het toeraffiche gedeeld met onder andere Willie Nelson, Ray Price, Marty Stuart, Doc Watson en Rhonda Vincent.

Lonely Street is een album doordrenkt in oude klassieke country muziek. De gebroeders weten de muziek op een hele authentieke wijze in te kleuren. Dat wordt gedaan met intensief gebruik van pedal steels. Maar ook weten ze de piano heel goed te bedienen en hier en daar de mandoline te verwerken. Ook drums en akoestische gitaren doen prima hun werk. De vocals doen veel denken aan Merle Haggard.

Je merkt dat The Malpass Brothers oude zielen zijn met een liefde voor oude country muziek. Gelukkig is er nog steeds een markt voor dit soort country, alhoewel het steeds moeilijker wordt om een groter publiek aan te spreken. Lonely Street heeft niets met mainstream country te maken en dat genre is juist enorm populair.

Maar goed, ik luister nog graag naar oude country legendes zoals Hank Williams, Merle Haggard, Buck Owens en Willie Nelson. Dit soort muzikanten hebben country muziek groot gemaakt en belangrijk is dat ze niet vergeten worden. Ik vind dat mainstream country te weinig energie besteedt aan klassieke country muziek. Gelukkig blijven er artiesten zoals The Malpass Brothers doorgaan met hun liefde en passie voor country muziek. Lonely Street is een prachtig album waarbij je even naar het verleden reist. En heel eerlijk gezegd vind ik dat veel aantrekkelijker om naar te luisteren dan veel country muzikanten van deze nieuwe tijd.