Luke Winslow-King – If These Walls Could Talk

Luke Winslow-King - If These Walls Could Talk album cover

Ik prijs mij gelukkig dat de warme periodes weer in Nederland aanbreken. Laat de winter voor wat het is en laat mij maar genieten van het zonnetje. En dat vraagt natuurlijk om een goede soundtrack. Deze periode van warmte draai ik graag de nieuwe plaat van Luke Winslow-King. Een geweldig album perfect geschikt voor een mooi vrij zomerdagje.

Luke Winslow-King is van alle markten thuis als het aankomt op de stijl van zijn muziek. Hij schuwt genres zoals blues, folk, country en jazz niet. Dat is duidelijk te horen op If These Walls Could Talk. Het bevat namelijk een heerlijke mix van blues, folk, country stijlen en dat siert de plaat prima. De inmiddels zeer ervaren muzikant laat met deze plaat al zijn kwaliteiten horen. Het heeft een prachtige productie en vooral het gitaarwerk valt in positieve zin op. Overigens drukt wel de blues een stevige stempel op de plaat en het is duidelijk te horen dat de muziek in Memphis is opgenomen, de geboortestad van dit oeroude genre.

Op If These Walls Could Talk doen er een aantal interessante gast artiesten mee. Zo kleurt maestro en meester Blues gitarist Roberto Luti de plaat heel mooi in en krijgt Winslow-King ook hulp van The Sensational Barnes Brothers. Ze weten elkaar uitstekend te vinden en alles draait als een klok. De gastartiesten zijn naar mijn mening van zeer toegevoegde waarde en geven net dat beetje extra kracht.

Het is voor het eerst dat Luke Winslow-King met zijn consorten een plaat in Memhpis opneemt. Hij wist niet wat voor soort geluid het zou brengen en het was maar zien wat eruit zou komen. Naar mijn mening hoor je duidelijk sterke invloeden uit Memphis terug en dat wordt met succes uitgevoerd. Lichtvoetig, bluesy en puur zijn een aantal termen wat If These Wall Could Talk goed omschrijft.

Dit soort platen vind ik heerlijk om te luisteren tijdens een rustige vrije dag waar je even niets moet. Als je zo’n openingsnummer als Slow Sunday June hoort wil je toch alleen maar wegdromen naar een warm oord waar de tijd doet stilstaan? Ook bij veel andere nummers op If These Walls Could Talk krijg ik hetzelfde warme gevoel. Heerlijk om even het werk van alledaags loslaten en genieten van de muziek.

Wat dat betreft is dit album op een perfecte tijd uitgekomen. Ondanks dat het al in januari 2020 in Memphis is opgenomen. Dat het meer dan twee jaar heeft moeten duren voordat de plaat z’n release krijgt heeft met inmiddels de bekende redenen te maken. Desalniettemin geniet ik enorm van If These Walls Could Talk en brengt mij even helemaal terug naar het vrije leven. Ben je in voor een zwoel zomergeluid dan zit je bij Luke Winslow-King meer dan goed. Dit hele album is wegdromen en genieten op z’n puurst. En dat is soms niet meer dan je nodig hebt.

Uitgebracht door Ghost River Records