Lydia Luce – Florida Girl

Lydia Luce - Florida Girl album cover

Ben je een fanatieke muziek luisteraar dan zul je hebben gemerkt dat er dit jaar ontzettend veel vrouwelijke singer-songwriters muziek hebben uitgebracht. Er zitten een aantal fantastische platen tussen en ik heb er intens van genoten. Let op mijn jaarlijstje over een paar weken. Lydia Luce is ook zo’n jonge singer-songwriter en kwam een aantal maanden geleden met haar nieuwe album Florida Girl.

Lydia Luce heeft inmiddels bij mij aardig wat krediet. Ik was al fan van haar debuutalbum Azalea (2018) en ook Dark River (2021) vond ik fantastisch. Stilzitten staat niet in het woordenboek van deze getalenteerde dame, want na twee jaar is ze alweer terug met nieuw werk. Heb ik helemaal niets over te klagen en ik ben er maar al te graag bij om te horen of Florida Girl haar eerdere platen kan overtreffen.

Laat ik stellen dat Florida Girl zich niet zomaar prijsgeeft. Ik moet eerlijk toegeven dat ik tijdens de eerste keer luisteren niet geheel overtuigd was. Waar zijn de violen waarmee Lydia Luce haar eerdere platen zo mooi mee inkleurde? Dit instrument vind ik een groot gemis op dit album en vraag mij af waarom ze de keuze heeft gemaakt om het niet te gebruiken.

De overtuiging van Florida Girl was er dus niet gelijk, maar ik ben na meerdere keren luisteren het album steeds meer gaan waarderen. Het is typisch zo’n album om te laten rijpen en zich pas prijsgeeft na een aantal keren te hebben gehoord. Opeens hoor ik de schoonheid van deze plaat en staat het de afgelopen weken op repeat. Lydia Luce maakt er toch wel weer iets heel bijzonders van.

Florida Girl is niet een album om zomaar even op te zetten tijdens het koken of andere dagelijkse bezigheden. Je moet met concentratie naar dit album luisteren anders komen de liedjes niet goed door. Maar zit je eenmaal in een goed ritme, dan zul je concluderen dat dit simpelweg hele sterke singer-songwriter muziek is en onderscheidend is van de rest.

Doordat ik zoveel albums in een week luister heb ik weinig tijd om de wat moeilijkere albums een eerlijke kans te geven. Maar Lydia Luce heeft zich in het verleden bewezen met eerder studiowerk en ik vond de afgelopen tijd dat ik met Florida Girl moest doorzetten. Het betaalt zich uit, want ik vind het inmiddels een wonderschone plaat. Ze toont met dit album aan dat ze op een creatieve en unieke manier liedjes weet te produceren en een van de betere vrouwelijke singer-songwriters van het moment is. Prachtplaat.