Malin Pettersen – Trouble Finding Words

Malin Pettersen - Trouble Finding Words album cover

De Noorse Malin Pettersen weet wat muziek maken is. Dat doet ze namelijk al sinds 2009 met haar toenmalige country band Lucky Lips. Dit avontuur werd een groot succes, maar na een paar succesvolle albums besloot ze om in 2018 op solopad te gaan. En ook haar soloplaten waren een groot succes in Noorwegen. Dit jaar staat ze klaar om het nog groter te maken met Trouble Finding Words.

De roots van Malin Pettersen zijn te vinden in country muziek. Daar is ze mee opgegroeid en daar heeft ze veel liefde voor. Haar muziek kun je dan ook country noemen, echter voor Trouble Finding Words zoekt ze het pop genre op. Tsja, je kunt er alles van vinden, maar deze Noorse dame wil nog populairder worden dan ze al is. Daar kan dit nieuwe album goed bij helpen.

Trouble Finding Words is naar mijn mening de perfecte pop plaat. Als je luistert naar de muziek dan zul je het gaan vergelijken met jaren tachtig en jaren negentig pop muziek. Er wordt veel gebruik gemaakt van elektronica en ook hoor je veel sterke drumpartijen, gitaren en piano’s. Malin Pettersen weet wat ze doet en doet het goed.

Malin Pettersen verlaat dus haar country roots en verkent nieuwe muzikale wegen. Je kunt haar een soort vergelijken met een artiest zoals de Amerikaanse artiest Kacey Musgraves. Ook zij produceerde een aantal hele goede country platen, maar haar laatste album is alles behalve dat en volwaardige pop. Beetje teleurstellend wat dat album (star-crossed) betreft.

Maar Malin Pettersen weet haar transitie van country naar pop uitstekend te maken. Het album klinkt lekker in het gehoor, heeft geweldige pop melodieën en het is een plezier om naar de vocals te luisteren. Trouble Finding Words zal in Noorwegen een groot succes worden en misschien weet ze het ook voor elkaar te krijgen om internationaal groot naam te maken.

In Noorwegen is Malin Pettersen een zeer gewaardeerde artiest en won daar in het verleden prestigieuze awards. Dat ze country verlaat voor pop is niet heel bijzonder, ze is niet de enige. Maar het moet wel op een goede manier worden gedaan en niet iedere artiest weet het goed te doen. Maar dat is hier wel het geval en Trouble Finding Words is naar mijn mening zeer geslaagd. Benieuwd wat voor trucjes ze meer in huis heeft.