Maren Morris – Humble Quest

Maren Morris - Humble Quest album cover

Debuut HERO van country ster Maren Morris toonde veel belofte. Een belofte die in elkaar viel met vervolg GIRL. Op dat tweede album werd het direct duidelijk dat Maren Morris toch niet zo van de country is. Dat veranderde met zij-project The Highwomen waar ze samen optrad met sterren Brandi Carlile, Amanda Shires en Natalie Hemby. Kan een derde solo plaat wel voor enige country verlichting zorgen?

Om gelijk daar een antwoord op te geven: ja, Maren Morris is met nieuwe plaat Humble Quest weer op het juiste pad beland. Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht en twijfelde ook een beetje om de plaat een kans te geven. Nee, het is geen puurheid van country muziek, maar ze richt zich met de plaat duidelijk weer op een mainstream country publiek.

Dat is opmerkelijk te noemen, want logisch had geweest dat ze de lijn van GIRL zou doortrekken. Dat leverde haar immers de meeste publiciteit op en zette haar definitief op de Amerikaanse muziekkaart. Het countryachtige geluid zal voornamelijk komen omdat Morris een aantal turbulente jaren achter de rug heeft, waardoor ze in haar muziek wat minder uitgesproken is geworden.

Zo is Maren Morris moeder geworden, heeft ze natuurlijk de klappen van de pandemie ervaren en een vriend en haar producer Busbee op jonge leeftijd overleden. Het zorgde ervoor dat Morris en stuk meer gevoeliger is en dat vertaalt zich naar de muziek. Door hoogtepunten en dieptepunten in het leven van Morris is Humble Quest ontstaan.

De muziek op Humble Quest luistert wederom aardig weg en ze heeft een aantal (potentiĆ«le) hits voor de country charts in handen. Circles Around This Town doet inmiddels al een aantal maanden z’n werk. Maar ook een ballad als Background Music kan het goed gaan doen in de charts. Daartegenover staat een nummer als Hummingbird. Je hoort Maren Morris haar pasgeboren baby de woordjes “mamma” uitspreken wat heel gevoelig en lief overkomt. Daarna volgt een prima liedje samen geschreven met Lori McKenna.

Humble Quest gaat het goed doen bij de country luisteraar. Maren Morris weet zich een stuk meer emotioneler en gevoeliger op te stellen dan vorige plaat GIRL. En eerlijk gezegd bevalt mij dat. Nee, het is niet je typische country plaat, maar er staan genoeg momenten op die het luisteren meer dan waard zijn. Maren Morris heeft een soort van haar country roots teruggevonden en hopelijk vervolgt ze dit pad met overtuiging. Want een pop plaat als GIRL wil ik liever niet meer horen.

Uitgebracht door Sony Music Entertainment