The Wilder Blue – The Wilder Blue

The Wilder Blue album cover

Twee jaar geleden maakten The Wilder Blue (toen nog Hill Country) voor mij een van de beste platen van dat jaar. Er staan paar geweldige country klassiekers in wording op zoals Palomino Gold en Dixie Darlin’. Front-man Zane Williams en de band hebben een rijke geschiedenis in de muziek business en weten inmiddels hoe een goed country liedje in elkaar steekt. Dit jaar zijn ze terug met een nieuwe titelloze plaat.

En ook op deze plaat is het weer volop genieten. De verrassing van twee jaar geleden is er wel een beetje vanaf, maar Zane Williams en de band zijn wederom in topvorm. Je hoort aan alles dat deze mannen inmiddels ingeburgerd zijn in de country muziek. Zowel op tekstueel vlak als muzikaal vlak horen je alleen maar hoogwaardig kwaliteit en niets anders.

Zane Williams is de grote kracht achter The Wilder Blue en heeft zo zijn geschiedenis binnen country muziek. Hij heeft een aantal solo platen op zijn naam staan en kreeg in het verleden veel erkenning van een klein clubje aan country fanaten en muziek critici. Dat veranderde allemaal met het uitbrengen van Hill Country destijds twee jaar geleden. Het album werd breed opgepakt en kwam in menig eindejaarslijstje terecht.

Ook in mijn eindejaarslijstje verscheen Hill Country en deze nieuwe titelloze plaat gaat dat ongetwijfeld weer voor elkaar krijgen. Het geluid wat Williams en zijn band weten te produceren op deze plaat is van erg hoog niveau en het label alternatieve country muziek meer dan waardig. Dit is een band met ontzettend veel kennis, ervaring en kunde van hoe country muziek anno 2022 hoort te zijn.

Wat mij voornamelijk zo aanspreekt aan The Wilder Blue is de muzikale inkleuring van de muziek. Vooral de banjo van multi instrumentalist Andy Rogers is van enorme schoonheid. Hoe hij op een aantal nummers dit instrument weet te brengen is een lust voor het oor. Zeker op afsluiter The Ghost of Lincoln is het één en al knalvuurwerk. Wat een fantastisch nummer om een plaat mee af te sluiten.

Hill Country was twee jaar geleden een soort van test project van Zane Williams, maar het is intussen uitgegroeid tot volwaardige band. Ze treden overal in de Verenigde Staten op en voor veel mensen. Als je kijkt naar de Spotify cijfers dan begrijp je volkomen waarom. The Wilder Blue is een groot succes en dit album is wederom een pareltje. Dit is “alt country” zoals “alt country” hoort te zijn en veel meer dan dat. Deze band is de toekomst van het genre en maakt met deze plaat wederom genoeg indruk om terug te gaan zien aan het einde van het jaar. Daar ben ik van overtuigd.

Uitgebracht door Soundly Music