Margo Price – Strays

Margo Price - Strays album cover

Margo Price laat zich niet zo graag in hokjes duwen. Dat werd op haar vorige plaat That’s How Rumors Get Started al duidelijk met een vertrek van het country genre. En dat wordt wederom bevestigd op haar nieuwe plaat Strays. De meningen zullen verdeeld zijn, maar ook met deze nieuwe worp zie hoor ik weinig problemen. Laat Price lekker doen waar ze zin in heeft en haar eigen muzikale wegen bewandelen.

Voor Strays reisden Margo Price en haar man Jeremy Ives af naar South Carolina en Topanga Canyon om de plaat op te nemen. Om meer creativiteit te laten vloeien besloten ze om drugs te gebruiken. Vind ik niet heel vreemd, want ik heb de afgelopen jaren gemerkt in interviews en op social media dat ze daar niet vies van zijn. Ik keur het niet goed, want tegenwoordig is het toch not done. We leven niet meer in de flowerpower tijd en mijn inziens moet je zeker als bekende muziek artiest het goede voorbeeld geven.

De vraag of deze psychedelische tripjes resulteren in goede muziek kan ik met een positieve “ja” beantwoorden. Het is Margo Price weer gelukt om een uitstekende plaat te produceren waar genoeg memorabele momenten op te horen zijn. Het country genre is een klein onderdeel van Strays en wordt vergezeld door andere genres zoals rock, pop en psychedelica. Wat dat betreft is het een interessante luistertrip geworden.

Margo Price is het type van het experiment en zet zich af van country muziek zoals op haar eerste twee platen te horen was. Daar heb ik veel bewondering voor. Zowel zij en haar man Jeremy Ivey hebben hard genoeg moeten werken en in het verleden veel tegenslagen gekend. Des te knapper om niet in de veilige country haven te blijven, maar gewoon je eigen weg bepalen. Heel veel respect voor dat.

Alle nummers op Strays zijn van uitstekende kwaliteit en zijn het luisteren meer dan waard. Bij veel van de nummers wordt de ruimte benut en zijn daardoor iets langer dan normaal het geval is. Dat is absoluut geen storende factor en het luistert allemaal heel makkelijk weg. Uiteraard mogen de kleine potentiële hitjes niet ontbreken zoals een Radio en Time Machine. Prima afwisseling met voldoende variatie.

Het blijft knap om in deze huidige tijd origineel te blijven, Margo Price lukt het. Strays is simpelweg wederom een fijne plaat zeker als je van diversiteit houdt. De pure country luisteraar zou inmiddels al moeten zijn afgehaakt, de alternatieve muziek luisteraar zou interesse moeten tonen. Gezien de statistieken is dat redelijk gelukt. Nogmaals, veel respect dat ze haar eigen pad bewandelt en niets aantrekt van de norm. Zo zal ze waarschijnlijk altijd geweest zijn en zo zal ze waarschijnlijk altijd blijven. Met albums van dit kaliber is daar niets tegenin te brengen.

Uitgebracht door Loma Vista Recordings