Peach & Quiet – Beautiful Thing

Peach & Quiet - Beautiful Thing album cover

De Canadese Americana band Peach & Quiet bestaat nog niet zo lang. Ze brachten immers twee jaar geleden debuutplaat Just Beyond the Shine uit. Binnen een paar maanden werd dat album een grote hit in Noord-Amerika, maar ook andere delen van de wereld zoals Europa en zelfs Azië. Ik heb jammer genoeg deze plaat gemist, maar dat gaat niet gebeuren met Beautiful Thing.

Peach & Quiet bestaat uit Jonny Miller en Heather Road. Ze hebben dus binnen korte tijd aardig naam weten te maken en een opvolger was dan ook een hele logische vervolgstap. Nu ik Beautiful Thing meerdere keren heb geluisterd besef ik mij waarom deze band door zowel muziek critici als de Americana muziek luisteraar wordt opgemerkt.

Want dit soort Americana is van het hoogste niveau en doet nagenoeg alles goed. Je blijft 12 nummers lang geboeid luisteren en er valt ontzettend veel te ontdekken. Elk nummer op Beautiful Thing bevat verschillende laagjes en je merkt dat Peach & Quiet een aantal geweldige muzikanten heeft weten samen te brengen in de studio.

Er vielen mij twee dingen in positieve zin op tijdens het luisteren. Ten eerste krijgt de gitaar speler vrij spel op veel van de nummers. Dat resulteert in een aantal geweldige gitaarsolo’s waar je niet anders kan dan van genieten. Ten tweede zijn er in een aantal nummers de pedal steels verwerkt en dat doet mij altijd goed. Credits gaan uit naar steel tovenaar Steve Dawson van Henhouse Studios. Prachtig hoe hij de muziek op Beautiful Thing naar een nieuw niveau brengt.

Qua vocals worden de nummers op deze plaat afgewisseld door Miller en Road. Beiden hebben een zeer prettig stemgeluid en passen perfect bij dit soort Americana muziek. Het klinkt allemaal heel soepeltjes en heeft een lekkere flow. Soms hoeven vocals niet heel speciaal te zijn om op een positieve manier op te kunnen vallen. Dat is het geval bij Peach & Quiets, zeer degelijk.

Ik moet eerlijk bekennen dat 2023 een geweldige start maakt. De laatste weken heb ik al best een aantal interessante nieuwe platen mogen luisteren. Beautiful Thing is daar zeker één van. De kwaliteit is daar en alle nummers op deze plaat zijn beresterk. Peach & Quiet zullen vast wat druk hebben ervaren de afgelopen tijd door het succes van hun debuut. Met hun altijd moeilijke tweede plaat weten ze op mij een uitstekende indruk te maken. Hopelijk weten ze dat nogmaals te doen bij de critici en luisteraar, want dat verdient het. Een “beautiful thing” is deze plaat inderdaad.

Uitgebracht door Peach & Quiet Music