Mariel Buckley – Everywhere I Used to Be

Mariel Buckley - Everywhere I Used to Be album cover

Maak kennis met Americana artiest Mariel Buckley. Everywhere I Used to Be is haar tweede plaat en volgt het succes op van debuutplaat Driving in the Dark. Ik was tot voor kort nog onbekend met deze dame, maar ik ben oprecht positief verrast door dit type Americana muziek. Ik vind dit album zelfs één van de betere Americana platen van dit moment, en dat zegt wat gezien het grote aanbod in dit genre.

De kwalitatief goede Americana muziek op deze plaat van Mariel Buckley komt niet uit de lucht vallen. Ze kreeg voor haar debuutplaat enorm positieve reacties en won er verschillende Amerikaanse awards mee. Zo werd ze in 2019 Roots artiest van het jaar en won ze maar liefst 100.000 dollar bij een prestigieuze competitie. Dit alles zegt wat over de kwaliteiten die Buckley bezit.

Dat grote bedrag heeft ze goed weten te besteden voor haar nieuwe plaat Everywhere I Used to Be. Samen met producer Marcus Paquin, bekend van onder andere The Weather Station, Arcade Fire en The National, weet ze een geweldige memorabele Americana plaat te brengen. Alles klopt aan deze plaat en de productie is om je vingers bij af te likken zo goed.

Er wordt gesproken dat op Everywhere I Used to Be veel synthesizers gebruikt worden. Ja, dat vind ik deels kloppen. Je hoort vooral bij de eerste nummers veel elektronische synthesizers accenten, maar heel overvloedig is het niet. Wat met name vooral terugkomt is het pedal steel gebruik. Dit mooie instrument staat centraal op deze plaat en is geweldig om steeds weer ieder nummer terug te horen.

Als je het hebt over het stemgeluid van Mariel Buckley dan is deze naar mijn mening niet heel bijzonder. Het is acceptabel en klinkt af en toe wat nonchalant. Niet het beste stemgeluid binnen het Americana genre, maar toch goed en fijn genoeg om naar te luisteren. Het is vooral de muzikale inkleuring wat op Everywhere I Used to Be straalt op een hele sterke kracht.

Mariel Buckley heeft in Americana inmiddels naam weten te maken. Met deze nieuwe plaat zet ze een nieuwe stap in haar muziek carrière en doet dat op een indrukwekkende manier. Everywhere I Used to Be is fijne plaat waar een goede balans te vinden is tussen ballads en up tempo nummers. Ja, het is nog erg vroeg om te spreken of Buckley voor grote golven gaat zorgen binnen Americana muziek. Maar een plaat zoals ze hier ons voorschotelt mag niet gemist worden. Beter gezegd, dit is heel eerlijk mogelijk een kandidaat-album voor het eindejaarslijstje.

Uitgebracht door Birthday Cake Media