Stefanie Joyce – Marlboro Reds & Motel Rooms

Stefanie Joyce - Marlboro Reds and Motel Rooms album cover

Stephanie Joyce brengt vanuit Nashville haar debuut EP Marlboro Reds & Motel Rooms. Oh nee toch, het zoveelste country pop prinsesje met een gladde Nashville country stijl? Niets is minder waar, want Stefanie Joyce weet met deze EP traditionele country muziek heel goed te benaderen. Niet voor niets raakt ze beïnvloedt door grote singer / songwriters als Gillian Welch, John Prine, Brandy Clark en Evan Felker van de Turnpike Troubadours. Dat klinkt allemaal indrukwekkend en na het luisteren van deze EP vind ik dat Stefanie Joyce er goed is in geslaagd om deze grote namen in eren te houden. Marlboro Reds & Motel Rooms is authentieke country muziek waar de potentie van Joyce hoorbaar is. Ondanks dat ze al sinds 2017 in Nashville woont heeft ze zich niet over laten halen om standaard Nashville country muziek te maken. Dat is een gedurfde zet en ze zal daarom ook niet gelijk een groot publiek aantrekken. De mainstream country muziek houdt niet heel erg van het gebruik van instrumenten als pedal steels, fiddle en banjo’s. Maakt Stefanie Joyce allemaal niet uit en ze vaart haar eigen koers wat heel moedig is tussen al het diverse aanbod van tegenwoordig. Overigens trekt ze met haar muziek wel wat bekijks, want ze is redelijk actief op social media en haar muziek wordt hier en daar opgepakt door online magazines zoals Music Row. Ik ben aardig enthousiast geworden over Marlboro Reds & Motel Rooms en het smaakt zeker naar meer. Authentiek, traditioneel en oprecht zijn de juiste woorden om deze EP te omschrijven. Laat een debuutplaat maar komen.