Mary Bragg – Mary Bragg

Mary Bragg - Mary Bragg album cover

Het is tegenwoordig niet meer bij te houden hoeveel vrouwelijke singer / songwriters kwalitatief uitstekende muziek uitbrengen. Sommige van deze artiesten onderscheiden zich beter dan andere. Neem nu Mary Bragg. Na het horen van het eerste nummers van haar nieuwe titelloze plaat ben ik volledig verliefd geworden om de muziek van deze dame.

Mary Bragg heeft een aantal turbulente jaren achter de rug waarin ze het niet makkelijk had. Ze zag haar huwelijk kapot gaan, kreeg moeilijkheden met haar familie toen ze uit de kast kwam en verhuisde heel Amerika door om een warm plekje te vinden. Dit alles zijn natuurlijk de ideale ingrediënten om muziek over te schrijven en zodoende is haar nieuwe plaat ontstaan.

Overigens is dit niet de eerste plaat van Mary Bragg en ze heeft er in het verleden al een aantal uitgebracht. Daar kreeg ze zeer positieve reacties op van zowel de luisteraars als bekende muziek critici. Toen de pandemie begon besloot Bragg was ze echt wilde doen met haar leven. En dat was naast een muziek artiest bestaan leiden ook een producer worden.

Daarom is deze titelloze plaat van Mary Bragg ook volledig geproduceerd door haarzelf. Ze levert wat mij betreft vakwerk af en de productie is zeer zacht en fijn zoals van goede vrouwelijke singer / songwriters verwacht mag worden. Hier en daar de akoestische gitaar, hier en daar wat piano en waarom ook niet wat lichte trompetten. Het klinkt allemaal best goed.

Mary Bragg is geen persoon die graag alleen muziek produceert. Daarom heeft ze voor haar nieuwe plaat een aantal interessante vrouwelijke collega’s kunnen betrekken. Zo schrijft en zingt Caroline Spence op één van de nummers mee en ook Erin Rae weet heel leuk muziek te maken met Bragg. Spence en Rae zijn naar mijn mening één van de betere singer / songwriters van dit moment en het is mooi om ze op dit album terug te horen.

Dit soort dromerige muziek doet het hier altijd goed en niets dan alleen maar lof wat Mary Bragg weet te produceren met dit album. Met zacht vocalen, sterke instrumentatie en poëtische teksten weet deze dame je te verleiden en je even de tijd doen laten vergeten. Dit alles natuurlijk wel op de juiste manier. Onderscheidend, ja zeker, en hopelijk zullen velen mijn enthousiasme volgen. Zoals gezegd zijn dit soort vrouwelijke artiesten in overvloed, maar Mary Bragg maakt met deze muziek duidelijk dat ze het in de vingers heeft en kwaliteit kan leveren.

Uitgebracht door Tone Tree Music