Rhyan Sinclair – Letters to Aliens

Rhyan Sinclair - Letters to Aliens album cover

Sommige artiesten verdienen zoveel meer erkenning. Ryhan Sinclair is zo’n artiest die wat mij betreft een stuk meer geluisterd mag worden. Debuut plaat Barnstormer uit 2018 was meer dan uitstekend, maar kreeg zeer weinig aandacht. Ik vraag mij af waarom zo’n album niet wordt opgepikt door een groter publiek. Geluk moet je ook een beejte mee hebben. Desalniettemin gaat Rhyan Sinclair vier jaar later in de herkansing met vervolg Letters to Aliens.

Overigens is Sinclair geen groentje in de muziek business, want sinds haar elfde was ze al onderdeel van een band. Niet alleen onderdeel, maar heuse front-girl. Moet je nagaan dat je op elfjarige leeftijd al intensief met muziek bezig bent. Dan ben je er heel vroeg bij en kan je wat. In de tussentijd is Sinclair enorm gegroeid en dat hoor je aan Barnstormer en zeker ook aan Letters to Aliens.

Want Letters to Aliens is simpelweg fantastisch. Ik kan er niet veel anders van maken dan dat ik 50 minuten lang het ene hoogtepunt na het andere hoogtepunt hoor. Er zit zoveel energie, plezier en passie in Letters to Aliens. Dat straalt Rhyan Sinclair zelf uit, maar ook de band die ze om zich heen heeft weten te verzamelen is in topvorm.

De band achter Rhyan Sinclair heet The South 65 en maken de productie van Letters to Aliens warm, divers en vol met variatie. Je merkt dat dit ervaren muzikanten zijn die op speelse wijze ontzettend goed voor de dag komen. Er valt genoeg te beleven qua instrumentatie en ik heb mij af en toe echt verbaasd hoe mooi, vol en rijk de plaat klinkt. Veel lof gaat uit naar The South 65.

Maar natuurlijk mag grote ster Rhyan Sinclair niet worden vergeten. Met vocals die veel doen denken aan Courtney Marie Andrews weet ze ieder nummer fantastisch in te kleuren. Soms intiem, soms zwoel en soms met veel energie en passie. Je merkt dat de jaren gaan tellen en het lijkt of het Rhyan Sinclair weinig moeite kost om op hoog niveau te blijven. De ene betovering na de andere betovering.

Ja, Letters to Aliens mag door een breed publiek van Americana luisteraars gehoord worden. Hopelijk zorgt deze plaat voor veel meer erkenning, want dat verdient Rhyan Sinclair. Als je al op zo’n jonge leeftijd zulke platen weet te produceren dan heb je heel wat te bieden. Of grotere bekendheid echt gaat gebeuren weet ik niet, maar het zou naar mijn mening wel moeten. Rhyan Sinclair is een muzikante vol passie, energie en ervaring. Dat liet ze al horen op debuut Barnstormer en doet dat nu ook op Letters to Aliens. Kan ze zich meten met andere grote vrouwelijke Americana artiesten van dit moment? Zeker, en daar is deze plaat het bewijs van.