Matt Nathanson – Boston Accent

Matt Nathanson - Boston Accent album cover

De muziek van Matt Nathanson brengt mij terug naar mijn jeugd. Recentelijk zette ik Modern Love op en verbaasde mij hoe goed dat album nog steeds is. Ook de andere albums zijn altijd een plezier om naar te luisteren en Nathanson heeft er inmiddels aardig wat op z’n naam staan. Boston Accent is zijn laatste wapenfeit en ook hier ontkom ik er niet aan hoe plezierig het luisteren is.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik de muziek van Matt Nathanson helemaal geweldig vind. Het is degelijk en bevat altijd een aantal fijne pareltjes, maar buitencategorie wil ik het niet noemen. Dat geldt ook voor Boston Accent. Het is gewoon weer een Matt Nathanson plaat. Een lekker stemgeluid, prettige instrumenten gebruik en catchy liedjes. Een garantie voor succes, bij vooral de fans.

Opvallend is dat Boston Accent al een tijdje klaar lag om uitgebracht te worden, maar dat pas in juli werd gedaan. Matt Nathanson en zijn producer Butch Walker maakten de plaat maar liefst twee jaar geleden af en was klaar om aan het publiek te laten horen. Pandemie wie bracht roet in het eten en liet de plaat op de plank belanden. Maar voilĂ , nu twee jaar later alsnog.

Matt Nathanson geeft zelf aan dat dit zijn singer / songwriter album is. Hij brengt met Boston Accent een ode aan zijn helden. Hij haalde inspiratie uit grote artiesten zoals Cat Stevens, Joni Mitchell, Paul Simon en Tom Petty. Klinkt allemaal best groots, maar ik ontkom er niet aan dat ik dit niet heel anders vind klinken dan eerdere platen. Hetzelfde recept in een iets ander jasje.

Boston Accent is daarom gewoon weer een aantal fijne Matt Nathanson liedjes waar veilig binnen de lijntjes wordt gekleurd. Qua teksten doet Nathanson ook niet heel veel anders en hij mijmert nog steeds over jeugdige liefdesrelaties en zijn thuisstad San Francisco. Misschien dat voor een volgende plaat hij wat andere onderwerpen kan verzinnen, want in zijn teksten hoor je nog steeds een tiener. Niet dat daar overigens heel veel verkeerd mee is. Maar wat serieuzere onderwerpen zouden leuk zijn.

Ik blijf in de toekomst bij Matt Nathanson en zal nieuwe muziek met plezier ontvangen. Het valt niet te ontkennen dat Nathanson zich heeft ontwikkeld tot een ervaren muzikant waarbij de liedjes enorm goed in elkaar steken. Toegegeven dat het allemaal nog steeds wat tienerachtig klinkt geniet ik hier wel weer enorm van. Boston Accent is als album een leuk tussendoortje waarbij ik weer even terugreis naar mijn jeugd.

Uitgebracht door Acrobat Records