Wade Sapp – Radio Check

Wade Sapp - Radio Check album cover

Het is tegenwoordig goed zoeken, maar er is wel degelijk goede traditionele country muziek te vinden. Natuurlijk brengt Texas een groot aantal country artiesten met authenticiteit, maar ook Nashville heeft zeker zo’n aandeel. Eén van de nieuwe namen aan het voorfront van traditionele country muziek heet Wade Sapp en hij dwarrelt rond in Music Row.

Op achtjarige leeftijd begon Wade Sapp zich te interesseren in muziek. Hij leerde de jaren die volgde gitaar te bespelen, startte bandjes op en toerde zoveel mogelijk om ervaring op te doen. Na zeven jaar in Atlanta zijn ding te hebben gedaan besloot hij om het groter aan te pakken en z’n spullen te verhuizen naar Nashville. Het grote Nashville waar iedereen op zoek is naar sterrendom. Sinds 2016 bevindt hij zich in de stad van de muziek en nu zes jaar later brengt hij z’n debuut Radio Check uit.

En Radio Check kan zomaar een groot succes worden, want Wade Sapp laat hier duidelijk horen hoeveel talent hij in huis heeft. Dit is country muziek tot de kern en bevat alle ingrediënten om het groot mee te maken. De plaat bevat genoeg pedal steels, fiddles, akoestische gitaren en drums. Alles valt als puzzelstukjes in elkaar en dit is country muziek zoals country muziek hoort te zijn.

Door Wade Sapp zijn talent, ervaring en kennis weet hij inmiddels grote namen binnen de alternatieve country muziek scene op te zoeken en mee samen te werken. Zo opende hij de afgelopen jaren shows voor niemand minder dan Colter Wall. Het wordt zelfs nog beter, want voor Radio Check zingt Wall een nummertje mee op één van de hoogtepunten van de plaat genaamd The Boys We Were.

Alles aan deze jonge knul straalt authenticiteit uit en eerlijk gezegd zie je dat tegenwoordig steeds minder. Het feit dat Wade Sapp voor Nashville heeft gekozen is een gewaagde stap, maar met Radio Check betaalt dat zich uit. Hij heeft de beste muzikanten om zich heen weten te verzamelen en dat is te horen aan de kwaliteit van de muziek op dit album.

Gelukkig zijn er nog steeds country artiesten zoals Wade Sapp. Zij houden de naam van country muziek hoog en hevelen niet over naar de mainstream kant. En toch kan de mainstream opzoeken voor artiesten zoals Sapp heel aantrekkelijk zijn. Maar nee, hij behoudt z’n eigen identiteit en is vastberaden om binnen alternatieve country een groot succes te worden. Radio Check is een geweldig debuutalbum en eentje voor de eindejaarlijstjes. Nu is het de bedoeling om de muziek aan de man te brengen en een zo’n groot mogelijk publiek te bereiken. Alles is hiervoor aanwezig en niets is onmogelijk. Kijk maar naar een Colter Wall, Tyler Childers en Cody Jinks.

Uitgebracht door 117 Music