Mean Mary – Portrait of a Woman Part One

Mean Mary - Portrait of a Woman Part One album cover

Award winnares en Americana artiest Mean Mary heeft inmiddels zo’n 30 miljoen bekijks op het social media platform YouTube. Met dit aantal kun je terecht zeggen dat je een redelijk bekend artiest bent. Mij is deze dame tot sinds kort nog niet eerder opgevallen, maar daar is in de afgelopen weken verandering in gekomen. Met haar nieuwe plaat Portrait of a Woman Part One maakt ze hier direct grote indruk.

Een indruk waarbij gelijk het prachtige banjo getokkel opvalt. Mean Mary weet door haar jarenlange ervaring het instrument heel goed te bedienen en doet dat naar mijn mening op een virtuoze wijze. De klanken kleuren Portrait of a Woman heel mooi in en zijn schilderachtig zo mooi. Wat mij betreft kan er niet genoeg banjo getokkel op een plaat te horen zijn en dat is wat je hier intensief en veel krijgt.

Voor Portrait of Woman heeft Mary de hele productie in eigen handen. Dat betekent dat ze de plaat produceerde, maar dat ze ook de hele plaat schreef, zingt en speelt. Maar het is niet zo dat dit album een one-woman-show is. Mary heeft genoeg muzikale vrienden om haar heen kunnen verzamelen en zelfs broer Frank en moeder Jean hebben een aandeel. Mean Mary is nog niet zo gemeen als de naam doet vermoeden.

Wat ook helemaal niet gemeen is, is het stemgeluid van Mary. Het klinkt allemaal heel soepel, vitaal en energiek. Het is prettig om naar te luisteren, alhoewel ik soms vind dat het iets te theatraal overkomt. Bij een aantal nummers lijkt het net of je naar een musical zit te luisteren. Je moet ervan houden. Persoonlijk vind ik over dramatische vocals iets té veel van het goede, blijf het maar gewoon normaal houden.

Het is een klein puntje van kritiek, maar voor de rest heeft Portrait of a Woman mij op positieve wijze erg verrast. Er zit een lekker tempo in en alle liedjes zijn goed toegankelijk en luisteren lekker weg. Je merkt dat Mean Mary geen amateur muzikant meer is en heel duidelijk weet hoe een goed liedje te produceren. Het plaatje op dit album klopt helemaal en doet je de minuten tijdens het luisteren vergeten.

Je leest het goed, Portrait of a Woman is deeltje één. Dat betekent dat we volgend jaar september een deel twee kunnen verwachten. Dat duurt nog even, maar Mean Mary is geen stilzitter en heeft verschillende projecten gaande. Met haar band The Contrarys brengt ze 19 augustus dit jaar een EP uit genaamd Hell & Heroes Vol 1. Kijk hier naar uit, want deze korte EP belooft wat meer interessante elektronica te bevatten. Voor nu moet je het met deze plaat doen en dat is naar mijn mening bepaald geen straf.

Uitgebracht door Woodrock Records