Nick Justice & Feter Martin Homer – The SideMen

The Sidemen album cover

Weet je de pandemie tijd nog? Alles is zo goed als terug naar het oude normaal en ook artiesten kunnen weer optreden. Alhoewel het natuurlijk een hele vervelende periode is geweest voor veel mensen is het voor veel mensen ook zeer vruchtbaar geweest. Dat geldt ook voor Amerikaanse folk troubadours Nick Justice en Feter Martin Homer. Een jaar geleden besloten ze om hun krachten te bundelen en The Sidemen te vormen.

Nick Justice groeide in zijn jeugd op met Californische pop muziek en belandde uiteindelijk in de jaren tachtig in San Diego met een gitaar in zijn hand. Het bleek een hele goede keuze te zijn geweest, want hij kwam in diverse bands terecht en ging ook als solo artiest te werk. In 1996 besloot hij zich te richten op zijn familie en was jaren niet aanwezig op het muziek podium. 2015 begon hij zijn muziek carrière weer op te pakken.

Feter Martin Homer bracht in 2020 zijn eerste solo blues plaat uit en dat zorgde voor louter positieve kritieken van critici en publiek. Zijn muziek noemt men krachtig en vol met passie. Daarnaast prijst men ook zijn geweldige stemgeluid wat een uitstekende match is met zijn gitaar skills. De twee heren vonden elkaar twee jaar geleden waarbij deze plaat het resultaat is en een mooie blend van folk, blues en country laat horen.

Het eerste wat opvalt aan deze oude zielen is het geweldige gitaarspel. Je merkt dat Nick Justice en Feter Martin Homer ontzettend goed op elkaar ingespeeld zijn. Een jaartje even in de studio pingelen doet wonderen. Naast dat ze aardig raak weten te tokkelen op de gitaar hoor je ook zo nu en dan de fiddle voorbij komen. Prettige bijkomstigheid, maar vooral het akoestische gitaarwerk straalt op deze plaat.

Deze heren zijn zoals op de cover te zien niet meer de jongste en dat valt ook te horen aan de teksten. Ze mijmeren over het ontbijt en weet ook heel goed de liefde op allerlei manieren te bezingen. Toch weten ze ook wat dieper met de teksten te gaan, zoals op Lady of the Roses. Een mysterieuze dame die overlijd, maar haar ziel in een bos ronddwaalt.

Je hoort aan deze plaat dat deze twee mannen als groep het heel goed en vakkundig weten te brengen. Er is niet altijd veel nodig om een goede plaat te produceren en The Sidemen bewijzen dat. Met een combinatie van relatief toegankelijke teksten en eenvoudige melodieën weten deze heren een zeer sterk debuut neer te zetten. Inmiddels zijn de shows in volle gang en kan het publiek genieten van hun muziek. Ja, het is zo dat ze niet meer aan de jonge kant zijn, maar het vuur binnenin brandt nog levendig en meer is er niet nodig.