Native Harrow – Old Kind of Magic

Native Harrow - Old Kind of Magic album cover

In mijn recensie van Closeness van Native Narrow noemde ik het muziek ideaal voor lounges op vliegvelden. Klinkt niet heel aantrekkelijk, maar er stonden op dat album genoeg goede liedjes. Vandaar dat ik nieuwe plaat Old Kind of Magic graag een kans gaf en gelukkig kan ik stellen dat het de afgelopen weken niet teleur heeft gesteld.

Old Kind of Magic is een pandemie plaat. Native Harrow, met aan het front Stephen Harms en Devin Tuel, landden begin 2021 in Brighton, Engeland. Ze hadden bij zich een lading vol boeken, kleren, gitaren en microfoons. Alle materialen om een nieuwe plaat te produceren en dat is dan ook wat Native Harrow heeft gedaan.

Bij sommige platen begrijp ik de album cover keuze niet. De cover komt niet goed over met de muziek. Native Harrow weet daarentegen wel de juiste album covers bij hun muziek te kiezen. Als je naar Old Kind of Magic luistert en de album cover erbij pakt dan klopt het. De muziek is klassiek, nostalgisch, zoals het prachtige kunstwerk op de cover.

Native Harrow heeft zich niet ingehouden wat betreft de productie van Old Kind of Magic. Het klinkt daadwerkelijk magisch en er valt van alles te ontdekken. De laagjes zijn kleurrijk en de muziek klinkt simpelweg bijzonder en prachtig. Je hoort dat Stephan Harms en Devin Tuel er duidelijk werk van hebben gemaakt en niet hebben beperkt tot minimalisme. De combinatie van instrumenten zoals pedal steels, violen, percussies, akoestische gitaren en drums zijn werkelijk waar fantastisch uitgewerkt en sieren als een wonderschoon kunstwerk.

Als je Old Kind of Magic luistert dan word je als ware teruggeworpen naar tijden van vroeger. Er wordt gesproken over jaren 60 folk rock, technicolour psychedelica en soul priestess piano ballads. Prima en begrijpelijk. Desalniettemin weet Native Harrow wederom een hele magische sfeer neer te zetten met hun muziek en dat is knap te noemen. Niet alle folk muzikanten zijn in staat muziek te brengen zoals op deze plaat.

Vandaar dat ik langzamerhand ben gaan houden van de muziek van Native Harrow. Het is inderdaad zo dat het even de tijd nodig heeft om de muziek op je laten inwerken. Maar eenmaal een paar luisterbeurten verder en je bevindt je in magische sferen. Even nog een nummer apart nemen, Heart of Love. Dit nummer is wat ik bedoel met magische sferen. Heerlijk om deze track op repeat te hebben. Ik ben meer dan overtuigd van dit duo en kijk alweer uit naar wat voor nostalgische lounge muziek ze de volgende keer weten te brengen.

Uitgebracht door Loose Music