Michael Bolton – Spark of Life

Michael Bolton - Spark of Light album cover

De Amerikaanse singer-songwriter Michael Bolton is een winnaar en heeft succes in het leven. Niet alleen als artiest heeft hij in zijn leven al veel bereikt, maar ook op andere vlakken weet hij te excelleren. Muziek is zijn eerste liefde en het heeft een tijdje geduurd voordat er een album met nieuwe liedjes verscheen. 14 jaar geleden bracht Bolton zijn laatste album uit, maar is met Spark of Light dit jaar weer helemaal terug.

Het succes van Michael Bolton zie je overal in terug. Zo heeft hij meer dan 65 miljoen albums verkocht en prijken een aantal Grammy’s in zijn prijzenkast. Ook won hij genoeg andere grote prestigieuze prijzen. Niet alleen in Amerika geniet hij veel bekendheid, want hij laat zijn muziek horen over de gehele wereld en heeft overal fans.

Ik ben niet bekend met de muziek van Michael Bolton. Zelfs de naam deed mij niets zeggen. Gelukkig kreeg ik snel een vertrouwd gevoel met een brede glimlach tijdens het luisteren van Spark of Light. Ik moet toegeven dat dit pure popmuziek is en dat het op zich niet heel bijzonder is. Maar het is wel muziek om vrolijk van te worden en waar je veel positiviteit uit kunt halen.

Spark of Light is de eerste plaat ooit van Michael Bolton met tien originele liedjes. Alle liedjes hebben een fijne toegankelijke productie. Het album luistert op een plezierige manier weg en je merkt dat deze man de kwaliteiten en talenten heeft van een groot artiest. Het album doet vrij weinig verkeerd en doet wat een popplaat moet doen.

Popmuziek wordt in de meeste gevallen gemaakt voor een groot publiek en dient zoveel mogelijk mensen aan te spreken. Dat is wat Spark of Light dan ook doet. Michael Bolton heeft als artiest ontzettend veel ervaring en weet hoe het publiek te bedienen. De jarenlange ervaring weet hij op een krachtige manier om te zetten naar kwalitatief goede liedjes. Het zijn liedjes met catchy refreinen en epische instrumentatie, zoals je van muziek voor de massa mag verwachten.

14 jaar geleden dus dat het heeft geduurd voordat Michael Bolton weer in de pen klom, de studio inging en nieuwe muziek ging maken. In de tussentijd heeft hij niet stilgezeten, want ook op andere vlakken doet hij zijn werk. Zo heeft hij met trots zijn eigen The Michael Bolton Charities waar hij vrouwen en kinderen in nood helpt. Hij is niet alleen gemaakt om door het leven te gaan als artiest, maar weet zijn vaardigheden ook op andere gebieden te gebruiken. Al met al is Spark of Life een hele sterke popplaat en laat horen dat Bolton nog lang niet is uitgezongen.