Willie Nelson – I Don’t Know A Thing About Love

Willie Nelson - I Don't Know A Thing About Love album cover

Is er nog iets nieuws te melden bij good ol’ Willie Nelson? Er is genoeg te melden. Zo wordt Willie 28 april alweer 90 jaar. Dat is toch een behoorlijke leeftijd voor een muzikant. Hij geeft nog steeds optredens en blijft maar doorgaan. Daarnaast won zijn album A Beautiful Time van vorig jaar een Grammy voor beste country album. En dit jaar is er wederom, zoals elk jaar, nieuw studiowerk met Harlan Howard’s liedjes genaamd I Don’t Know A Thing About Love.

Willie Nelson houdt er dus de vaart in en blijft maar muziek produceren. Alles wat deze inmiddels ultieme country legende uitbrengt is het luisteren meer dan waard. Althans, als je een traditionele country muziek liefhebber bent. Houd je van mainstream country dan gaan platen zoals I Don’t Know A Thing About Love het niet goed doen en kun je het beter bij de zoveelste saaie country pop plaat houden.

Maar ben je wel een country liefhebber met een liefde voor classic country zoals Waylon Jennings, Merle Haggard en George Jones dan is I Don’t Know A Thing About Love wederom een prettige plaat om eens op te zetten. Het is wederom oerdegelijke country muziek van een geweldige muzikant. Dit album is zoals country muziek hoort te zijn.

Dit keer dus alleen maar liedjes geschreven door Harlan Howard. Harlan Howard was een bekende liedjessmid in Nashville en schreef voor talloze country artiesten hit nummers. I Don’t Know A Thing About Love begint geweldig met het nummer Tiger By the Tail. Natuurlijk enorm populair geworden door Bakersfield’s Buck Owens.

Ik ben eerlijk gezegd niet heel bekend met wie wat schreef vroeger binnen het country genre. Ik weet wel dat Harlan Howard een erg gewaardeerde schrijver was in Nashville en dat hij vele hits heeft geschreven. Het is mooi van Willie Nelson om aandacht te besteden aan deze beste man, want I Don’t Know A Thing About Love staat vol prachtige country liedjes met prachtige teksten.

Natuurlijk zijn de liedjes op I Don’t Know A Thing About Love helemaal in Willie Nelson stijl. Dat betekent dat er wederom fanatiek getokkeld wordt op Nelson zijn goede oude maat Trigger (zijn eeuwenoude gitaar). Maar ook de mondharmonica komt zoals verwacht weer veel terug en zo ook heerlijke krijsende pedal steels. Desalniettemin weet Willie de fanatieke country liefhebber weer op zijn en haar wenken te bedienen. Deze legende doet het gewoon weer en ik krijg niet het idee dat hij van plan is om binnen korte tijd te stoppen. Een echte country artiest gaat nooit met pensioen en blijft doorgaan. Zo gebeurde het vroeger en zo gebeurt het ook nog steeds vandaag de dag.