Monica Taylor – Trains, Rivers & Trails

Monica Taylor - Trains, Rivers & Trails album cover

Ben je een beetje bekend met Amerikaanse roots muziek dan weet je dat er veel uit de staten Tennessee en Texas komt. Maar ook andere delen van Amerika zorgen tegenwoordig voor steeds meer nieuwe aanwas binnen dit genre. Zo kent Kentucky een bloeiende muziek scene, en ook in Oklahoma weten ze heel goed wat muziek produceren is. Monica Taylor brengt vanuit Tulsa, Oklahoma nieuwe plaat Trains, Rivers & Trails uit.

Monica Taylor produceert nu al een tijd muziek in Oklahoma en Trains, Rivers & Trails is inmiddels alweer haar zevende plaat. Alhoewel haar eerdere albums mij niet bekend voorkomen doet deze nieuwe plaat na het luisteren verlangen naar meer. Dit is zo’n plaat wat traditionele roots muziek tot in de perfectie benadert. Alles klopt en het is een groot plezier om naar te luisteren.

Met name het gebruik van diverse instrumentatie is een lust voor het oor. Je hoort van alles terugkomen en tijdens de produceren van Trains, Rivers & Trails heeft Monica Taylor en muziekvrienden zich vooral niet ingehouden. Je hoort intensief de dobro, maar onder andere ook de cajun fiddle, accordeon, mondharmonica, mandoline, akoestische gitaar, piano’s en pedal steels komen terug. Het is een pracht om naar te luisteren.

Het is even belangrijk om stil te staan bij de muziekvrienden die Monica Taylor bij dit album heeft betrokken. Ze komen allemaal uit Oklahoma en zijn het vermelden waard. Zo hebben onder andere Jared Tyler (gitaar, banjo, dobro, vocals) en Travis Fite (gitaar, dobro, mandoline, vocals) een sterk aandeel op Trains, Rivers & Trails. Maar ook de bekende Americana artiest John Fullbright laat zijn licht schijnen op dit album. Er doen nog veel meer Oklahoma artiesten mee en de productie van het album in de studio moet een geweldige ervaring zijn geweest.

Waar ik ook erg van heb genoten is het stemgeluid van Monica Taylor. Het klinkt op een eerste gehoor niet heel bijzonder, maar je merkt gauw genoeg dat het zacht, teder en warm van toon is. Dit is zo’n stemgeluid dat heel goed past bij een traditionele roots plaat. De vocals blijven binnen de perken en er wordt niet groots of krachtig uitgehaald. Maar dat vind ik ook helemaal niet nodig voor dit soort muziek.

Ik heb mij verbaasd over hoe goed Trains, Rivers & Trails is. Dit is typisch zo’n plaat wat direct indruk doet maken en niet gaat vervelen. Monica Taylor heeft aardig de ervaring met muziek produceren en dat hoor je aan alles. Dit is roots muziek zoals roots muziek hoort te zijn. Een grote variatie aan instrumenten, warm stemgeluid en sterk op zichzelf staande nummers. Oklahoma mag als muziek scene dan nog niet zo groot zijn als een Tennessee of Texas, dit soort platen geven een aardig tegengewicht en zetten Oklahoma verder op de Amerikaanse muziekkaart.

Uitgebracht door Horton Records