Morgan Wade – Psychopath

Morgan Wade - Psychopath album cover

In 2019 bracht Morgan Wade als solo artiest een eerste single uit The Night. Daarvoor zat ze in een aantal bandjes, maar met weinig succes. Na haar eerste uitstekende solo single was het lang wachten op een volwaardig debuut. Dat album kwam in 2021 met Reckless en was zowel in Noord-Amerika als Europa een enorme hit. De druk om met een goede opvolger te komen was dan ook groot en is er met Psychopath.

Reckless was een groot succes en Morgan Wade geniet van haar bekendheid. Het zal voor haar inmiddels een wervelstorm zijn, want iedereen wil meedelen in het succes. Kort na haar debuutplaat tekende ze een platencontract bij een groot platenlabel en ging aan de slag met opvolger Psychopath. Ook kreeg ze toegang tot Nashville’s A-list liedjesschrijvers en muzikanten. Kan niet verkeerd gaan zou je denken.

Morgan Wade heeft veel nieuwe mensen ontmoet, maar de constante factor in dit hele verhaal is Sadler Vaden. Hij is bekend als gitarist van Jason Isbell zijn band en produceerde eerder Reckless. Voor Psychopath zit hij wederom achter de knoppen en ze hebben met het hele team geprobeerd het succes van het debuut een goed vervolg te geven.

Ik vind dat Morgan Wade en haar team er deels in geslaagd zijn. Psychopath is geen Reckless en dat vind ik een beetje jammer. Je merkt dat Nashville invloed heeft gehad op het productieproces. Dat hoeft niet meteen iets verkeerds te betekenen, maar naar mijn mening is de kwaliteit een pak minder. De liedjes zijn goed, maar niet zo goed als het debuut.

Psychopath mist de rauwe randjes zoals Reckless. Wel zorgt Morgan Wade wederom voor veel emotie in haar teksten, maar ook wat teksten betreft is het allemaal wat minder. Je moet wat hebben om over te schrijven en de inspiratiebron lijkt wat op te drogen. Het klinkt naar mijn mening allemaal een stuk minder bevlogen dan haar debuut.

Gelukkig heeft Morgan Wade na lang zwoegen in de muziekindustrie haar plek gevonden. Ze doet het qua shows goed in zowel Amerika als Europa en met een album zoals Reckless, en ook Psychopath, is dat verdiend. Ze heeft inmiddels uitstekend liedjesmateriaal verzameld om live ten gehore te brengen en het publiek lang genoeg te vermaken. Dit nieuwe album vind ik eerlijk gezegd wat minder sterk, maar alsnog scoort het hier een nette voldoende.