Myron Elkins – Factories, Farms & Amphetamines

Myron Elkins - Factories, Farms & Amphetamines album cover

Het idee om een muziek artiest te worden was helemaal niet in het plan van Myron Elkins. Hij vond zijn beroep als lasser prima en zag zichzelf het z’n hele leven doen. Maar het leven kan verrassende wendingen aannemen, zo ook bij Elkins. Muziek spelen deed hij voor z’n plezier met totaal niet de gedachte om er zijn beroep van te maken. Dat is uiteindelijk toch op een onverwachte manier gebeurd met album Factories, Farms & Amphetamines als zijn debuut.

Gelukkig zou je zeggen dat Myron Elkins zijn beroep als lasser achter zich heeft weten te laten en muzikant is geworden. Na het luisteren van Factories, Farms & Amphetamines hoor je het talent van deze 21-jarige jongeman en vooral de potentie. Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het gaat verlopen op de lange termijn, maar met dit album scoort hij enorm veel punten.

Het talent en potentie van Myron Elkins werd al in een vroeg stadium opgemerkt door niemand minder dan producer Dave Cobb. Dave Cobb, bekend van producties zoals Sturgill Simpson, Chris Stapleton en Jason Isbell, zag dus duidelijk dat Elkins genoeg in huis heeft om het country publiek te veroveren. Dat is precies wat er inmiddels gaande is.

Myron Elkins heeft namelijk de afgelopen tijd aardig wat buzz weten te creëren rondom zijn persoon en zijn muziek. Dat vertaalt zich naar hele nette cijfers op stream platformen zoals Spotify en YouTube. Factories, Farms & Amphetamines slaat aan bij het country publiek en na het luisteren begrijp ik helemaal waarom dit het geval is.

De plaat straalt één en al kracht uit. Alle nummers hebben een bluesy karakter met catchy refreinen en heerlijke gitaarsolo’s. Het meest unieke aan Factories, Farms & Amphetamines is toch echt het stemgeluid van Myron Elkins. Ondanks zijn jonge leeftijd heeft hij een rauw en volwassen stemgeluid. Vergelijk het met een groot artiest als Chris Stapleton. Dit soort type stemgeluid gaat maar niet vervelen en geeft de muziek extra dynamiek mee.

Myron Elkins is dus “the next big thing” binnen country muziek. Ja, een leven kan soms raar lopen. Deze jonge knul had zelf ook niet kunnen verwachten dat hij door het leven zou gaan als muzikant, maar hier is hij. Factories, Farms & Amphetamines laat kwaliteit horen en scoort op alle vlakken ruim een voldoende. Wat de toekomst gaat brengen is nooit zeker, maar als er dit soort albums blijven komen dan gaat Elkins een hele mooie toekomst tegemoet.

Uitgebracht door A Low Country Sound / Elektra Records