Nick Justice – Stranger In My Town

Nick Justice - Stranger In My Town album cover

Nick Justice, waar hebben we deze naam eerder gehoord? Je zou hem kunnen herinneren van zijn project samen met vriend Feter Martin Homer als The Sidemen. Het duo bracht vorig jaar een uitstekende debuutplaat uit en het wachten was op iets nieuws. Dat nieuws is er, maar niet in de vorm van The Sidemen, maar Justice als solo-artiest met het album Stranger In My Town.

Gedurende twee jaar hebben Nick Justice en Feter Martin Homer aardig wat in Amerika rondgetoerd. Ze hebben als The Sidemen maar liefst 93 optredens op de teller staan. Maar er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan. Dat betekent dat ieder hun eigen ding weer zijn gaan doen en de afgelopen tijd druk bezig zijn geweest met muziek productie.

Nick Justice heeft voor zijn nieuwe album Stranger In My Town gekozen voor de zeer gewaardeerde producer en folk-artiest Joel Rafael. Toevallig ontmoette Justice hem tijdens een van de vele festivals met The Sidemen. Zo zorgde Rafael ervoor dat er een mooi team van muzikanten bij elkaar werd geroepen om Justice bij te staan.

Het resultaat is een prachtige plaat. Met name de muzikale instrumentatie schijnt en blinkt uit in subtiliteit. Ik hoor graag een divers instrumentenpalet en daar is op Stranger In My Town genoeg van te horen. Werkelijk waar prachtige pedal steels kleuren veel nummers heel mooi in. Maar ook de mondharmonica, dobro en akoestische gitaren zijn wonderschoon om naar te luisteren.

Vergeleken met eerdere albums is Stranger In My Town wel een stuk minder aangekleed. Nick Justice is gewend om met een hele band muziek in de studio te maken, maar voor dit album project is er voor een meer stripped-down geluid gekozen. Dat is te horen, want de muziek is heel rustig en er is weinig uptempo te horen. Je moet van rustige muziek houden om dit album te kunnen waarderen.

Nick Justice heeft met Stranger In My Town een prima plaat afgeleverd. De productie is professioneel vervaardigd en de liedjes an sich zitten heel sterk in elkaar. Het stemgeluid is prettig om naar te luisteren en de teksten zijn vooral heel positief gehouden. Ben je in de stemming om tot rust te komen, dan is dit album het luisteren meer dan waard. Alleen maar bejubelde woorden en volkomen terecht. Dit is prachtige Americana van hoog niveau.

Favorieten