Nordgarden – All We Need

Nordgarden - All We Need album cover

Dat Scandinaviërs goede muziek kunnen maken mag inmiddels bekend zijn. Zo weten ze elk jaar weer indruk te maken op het Eurovision Songfestival. Maar niet alleen zijn ze goed in gladde pop muziek, ook weten ze met genres zoals Americana, folk, indie en rock muziek genoeg indruk te maken. Zo besprak ik recent al het uitstekende New Orders van de Noorse Tuvaband en ook de Noorse Terje Nordgarden weet met All We Need een uitstekend indruk hier te maken.

All We Need komt vijf jaar na Changes en Nordgarden weet inmiddels zijn weg door het Noorse muzikale landschap goed te vinden. Zo is de plaat gemixt en geproduceerd door de Noorse producer Bjarne Stensli bekend van A-ha en Madrugada album producties. Het resulteert in een ambitieuze plaat waar er vooral niet is ingehouden om het geheel groots te laten klinken.

Het wordt dan ook duidelijk tijden het luisteren van All We Need dat Nordgarden zijn invloeden haalt uit de grootste pop muzikanten van deze eeuw. De inspiratie wordt gehaald uit artiesten zoals Coldplay, Bon Iver, Tom Petty, Wilco, The Band en Ryan Adams. Dit soort muzikanten, met name Coldplay, hoor je heel goed terug tijdens het luisteren van deze plaat.

Wat dat betreft is de muziek van Nordgarden en All We Need best mierzoet te noemen. Je merkt dat het met de kwaliteit goed zit en dat er genoeg nummers op staan met hit-potentie. Dat is denk ook de bedoeling geweest. Om een zo toegankelijk mogelijke plaat te produceren voor iedere liefhebber van muziek luisteren. Dat is deze Noor dan ook aardig gelukt.

Terje Nordgarden heeft inmiddels naam weten te maken in Noorwegen met zijn platen. En het is dus een tijdje geleden dat hij nieuwe muziek uitbracht, vijf jaar inmiddels alweer. Maar hij wist zijn droge jaren goed te besteden aan het schrijven en produceren van een zo sterk mogelijk album, All We Need. Klinkt allemaal groots toegankelijk opgezet, maar dat is soms helemaal niet erg. Het is simpelweg genieten van de heerlijke catchy Coldplay-achtige melodieën en refreinen.

All We Need mag dan ook zeker opgemerkt worden. Elk nummer heeft een fijne productie en zit krachtig in elkaar. Hier wat piano klanken, daar wat strijker klanken en af en toe kan het ook nog prettige rock tinten. Nordgarden levert kwaliteit met deze plaat en zorg dat de naam van Noorse muziekproducties hoog wordt gehouden. Niets meer op aan te merken aan deze plaat. Het enige wat je moet doen is het album op te zetten en rest volgt vanzelf.

Uitgebracht door GDN Records