Orville Peck – Bronco

Orville Peck - Bronco album cover

Je moet het maar durven, een karikatuur neerzetten zoals Orville Peck dat doet. De gemaskeerde gay country zanger zal niet geliefd zijn bij iedereen binnen het genre. Maar dat is natuurlijk ook helemaal niet de bedoeling. Hij wil tongen los maken en deed dat met 2019’s debuut Pony op indrukwekkende wijze. Peck wist direct de aandacht op zich te vestigen. Nu, drie jaar later terug is hij met het vervolg Bronco.

2020 pandemie was voor Orville Peck geen makkelijke tijd en hij vroeg zich op een gegeven moment af of het nog wel waard was om muziek te maken. Zijn persoonlijke leven lag op een gat en hij raakte drie maanden in een diepe depressie. Uiteraard, richtte hij zich op en begon het leven weer van een mooie kant te zien. De liedjes vloeide uit zijn pen en deze nieuwe plaat telt maar liefst 15 tracks.

Soms is het zo dat overdaad schaadt, maar dat is op Bronco absoluut niet het geval, Dit hier zijn 15 heerlijke (country) pop liedjes waar Orville Peck schijnt als een man in vorm. De nummers klinken lekker los, fris, onbezonnen en fraai. De regel binnen muziek geldt doorgaans dat de tweede plaat in een muziek carrière het moeilijkst is, Orville Peck springt over deze hindernis zonder enige problemen.

Bronco klinkt minder groots dan de album cover doet vermoeden, maar toch staan er een aantal epische tracks op. Je merkt dat Orville Peck houdt van een beetje show, duidelijk, en schuwt dat niet om dat te laten horen. Dat epische wordt goed afgewisseld met een aantal bijzonder krachtige ballads. Het toont aan hoe kundig Orville Peck als muzikant is. Bronco is een soort van achtbaan en kent duidelijk hoogtepunten, maar weet ook op de juiste momenten gas terug te nemen.

Op de muzikale inkleuring heb ik helemaal niets aan te merken. Ja, het klinkt allemaal erg lekker in het gehoor en je hoort dat Orville Peck duidelijk voor deze plaat geen gebrek had aan inspiratie. Wat misschien nog wel het meest positief opvalt aan Orville Peck en Bronco is zijn stem. Elvis Presley zal een vergelijking zijn die veel gemaakt wordt door critici en luisteraars en dat is overduidelijk. Ook vind ik Peck veel gelijkenissen tonen met Patrick Wolf. Een indie artiest en die ook erg theatraal kan zijn in z’n zang zoals Peck.

Ik ben tevreden met wat ik hoor op Bronco. Nee, het is niet je typische country plaat, maar valt wel degelijk in hele positieve zin op. Af en toe grootse momenten en af en toe de gevoelige kant, Orville Peck laat de muziek voor zich spreken. En dat masker, tsja? Ik heb begrepen dat Amerika ergens dit jaar een Songfestival gaat houden. Ik raad Orville Peck aan om zich aan te melden. Qua uitstraling pakt hij sowieso de meeste punten. En het zou mij niet verbazen dat zijn muziek dat ook zou doen. Heerlijke plaat.

Uitgebracht door Columbia Records