Picidae – A Stray Labyrinth

Picidae - A Stray Labyrinth album cover

De muziek van Picidae wordt getypeerd als stripped-down jazz, mythische folk en atmosferische indie-pop. Zo, dan weet je gelijk waar je ongeveer aan toe bent. In 2016 kwam debuutplaat It’s Another Wor d uit en kreeg veel lovende kritieken. Het heeft maar liefst zeven jaar moeten duren voordat er een nieuw album is. Dat is er dit jaar in de vorm van A Stray Labyrinth.

Picidae bestaat uit het muzikale duo Sigrun Tara Overland en Eirik Dorsdal. Overland doet de vocals en instrumenten zoals gitaren, autoharp en lyre, terwijl Dorsdal naast vocals instrumenten bespeelt zoals trompet, elektronica en kalimba. Je merkt het, het is een samenstelling van veel unieke instrumenten die je normaal gesproken niet veel hoort. Dat maakt A Stray Labyrinth dan ook een ietwat aparte plaat.

Naast Overland en Dorsdal zijn er nog andere namen betrokken bij A Stay Labyrinth. Zo heeft mede-muzikant Jo Berger Myhre de volledige vrijheid gekregen van Picidae om de dubbele bass op sommige liedjes in te spelen. Maar ook heeft het duo werelds meest noordelijke symfonische orkest weten te betrekken bij de plaat, namelijk The Arctic Philharmonic.

Het klinkt allemaal best indrukwekkend en dat is A Stray Labyrinth dan ook. Indrukwekkend in de zin dat er ontzettend veel gebeurt en dat je goed je aandacht erbij moet houden. Het is geen makkelijk album en niet heel toegankelijk. Ondanks dat er toch veel qua muziek gebeurt is dit typisch een plaat die je op je moet laten inwerken en tijd dient te geven.

Heel eenvoudig een album waar de pareltjes zich pas na een aantal keren luisteren prijsgeven. Maar zit je eenmaal in je element en ben je vertrouwd met de liedjes, dan is A Stray Labyrinth een fantastische plaat en een om niet snel te vergeten. De liedjes zijn heel sterk en je hoort aan alles dat aan dit album met veel liefde en passie is gewerkt.

Picidae zal met A Stray Labyrinth wederom op zoek gaan naar succes, net zoals hun debuutplaat van zeven jaar geleden. Het zal niet heel makkelijk worden, maar aangezien de kwaliteit van de muziek meer dan verdienstelijk is, is natuurlijk niets onmogelijk. Dit nieuwe album krijgt al veel positieve recensies en volkomen begrijpelijk. Geef het album de kans en de tijd en je zult je verbazen hoeveel plezier je eraan gaat beleven. Veel dynamiek, aantrekkelijk ingekleurd en ontzettend rijk aan details. Deze plaat heeft het allemaal.